Hij rondde de C1000-overname door Jumbo af, werkte 12 jaar bij wat nu Ahold Delhaize heet, is commissaris bij meerdere foodpartijen en maakt wijn in zijn Italiaanse wijngaard. Vrijwel zijn hele carrière smult Tom Heidman van de dynamiek in de supermarkt- en foodretail. Daarin staat nog van alles op stapel, voorziet de retailveteraan. “De komende 10 jaar kopen buitenlandse spelers de resterende Superunie-leden op.”

 

Retailen is continu de markt in de gaten houden, de markt inademen en de markt proeven’, zei u in het allereerste interview dat verscheen in RetailTrends in september 2004. Dit is de 200e editie. Hoe zou u het retailvak nu definiëren?

“Die definitie klopt nog steeds, al realiseer ik me dondersgoed dat de dynamiek enorm is toegenomen. De markt volgen is veel complexer dan 20 jaar geleden. Grote veranderingen volgen elkaar sneller op. Neem achtereenvolgens covid, de Oekraïne-crisis met een grote stijging in grondstofprijzen en nu weer een oorlog in het Midden-Oosten die we niet voorzien hadden. Daarnaast zoeken we oplossingen voor de druk op het klimaat én zitten we...