Een laagdrempelig online overzicht van alles waar de kampeerfanaticus wild van wordt: met de eerste kampeer- en outdoor marktplaats van Europa wil Obelink orde scheppen in een gefragmenteerde markt. Het doel: het Mekka van de kampeerindustrie worden. Als je het aan het brein achter de martkplaats-plannen Wil Salden vraagt, heeft de retailer uit de Achterhoek alle potentie om groot te worden. Heel groot. We leggen hem het vuur aan de schenen met zes vragen.
Welke rol heeft online bij Obelink ingenomen?
“We waren er vroeg bij: onze webshop ging al in 1998 live. De verzending – die dertig gulden kostte –en de afhandeling van orders duurde alleen al twee weken. Moet je nagaan, daar stond toen iedereen om te springen.
Stapje voor stapje zijn we meegegaan met de tijd en we hebben een omnichannel organisatie neergezet waarin fysiek en online steeds meer in elkaars verlengde lagen. Vergis je niet: online is een hoofdzaak geworden. Ook bij ons neemt online een enorme vlucht. We hebben individuele webshops in Duitsland, België, Italië, Frankrijk, Spanje en Polen. Onze producten gaan...
Een laagdrempelig online overzicht van alles waar de kampeerfanaticus wild van wordt: met de eerste kampeer- en outdoor marktplaats van Europa wil Obelink orde scheppen in een gefragmenteerde markt. Het doel: het Mekka van de kampeerindustrie worden. Als je het aan het brein achter de martkplaats-plannen Wil Salden vraagt, heeft de retailer uit de Achterhoek alle potentie om groot te worden. Heel groot. We leggen hem het vuur aan de schenen met zes vragen.
Welke rol heeft online bij Obelink ingenomen?
“We waren er vroeg bij: onze webshop ging al in 1998 live. De verzending – die dertig gulden kostte –en de afhandeling van orders duurde alleen al twee weken. Moet je nagaan, daar stond toen iedereen om te springen.
Stapje voor stapje zijn we meegegaan met de tijd en we hebben een omnichannel organisatie neergezet waarin fysiek en online steeds meer in elkaars verlengde lagen. Vergis je niet: online is een hoofdzaak geworden. Ook bij ons neemt online een enorme vlucht. We hebben individuele webshops in Duitsland, België, Italië, Frankrijk, Spanje en Polen. Onze producten gaan letterlijk alle kanten op, want we leveren in 22 landen in Europa.”
Cijfers over webshopvolumes deelt Salden niet, want: “We beginnen ieder jaar weer op nieuw; de cijfers lopen per dag al sterk uiteen. Daarom kijken we niet naar deze cijfers.”
Hoe ging de uitrol van de marktplaats in zijn werk? Hoe breng je zo’n idee tot leven?
“Ja, jeetje. Er is een hoop gebeurd”, verzucht Salden. “Het idee zelf speelt al veel langer. Je ziet grote veranderingen in de markt en in consumentengedrag. Daar moet je op reageren. Een marktplaats was voor ons een logische keuze. We zijn al zestig jaar actief en hebben veel relaties opgebouwd. Die heb je nodig: om allerlei redenen kan je niet alle denkbare kampeerartikelen zélf kopen. En een mooie kans om onze propositie uit te breiden.
Laten we wel wezen: de aanloop naar zo’n ontwikkeling is een gigantische klus waar we jarenlang mee bezig zijn geweest. We creëerden een eigen ontwikkelteam met eigen en externe specialisten, deden research, moesten software ontwikkelen. Zo’n integratie raakt de hele organisatie, want het gaat niet om één apart hoekje in de winkel waar je een paar tenten neerzet. Dat terwijl je de bestaande business draaiende moet zien te houden en je partners bij je aan moet zien te sluiten, die ook staan te popelen om de livegang. Je kunt je voorstellen: dit is een best uitdagende combinatie.
Vlak voor kerst is de marktplaats stilletjes live gegaan. Met een pilot hebben we gekeken hoe het technisch verliep. De laatste puntjes zijn op de ‘i’ gezet, alles is doorgetest. Deze week was het moment daar: we draaien de kraan volledig open en kunnen we ons verhaal verkondigen.”
De ene tent is de andere niet. Hoe blijf je kwaliteit én service garanderen?
“Het is niet alsof we alle sluizen openzetten. We kiezen onze partners zorgvuldig uit en zorgen ervoor dat ze weten waar ze het over hebben en voldoen aan onze kwaliteitseisen. Aan de andere kant hebben wij zestig jaar kampeer- en outdoorervaring. We hebben mensen die weten waar ze over praten en continu up-to-date zijn van de laatste trends. Wat dat betreft dragen onze partners daaraan bij. Zij voegen immers ook producten en kennis toe aan het platform. Op die manier blijf je een autoriteit. En word je ook online een kampeerwalhalla.
Door de marktplaats zijn we in staat om vraag en antwoord te centraliseren. Met onze marktplaats willen we het een stuk eenvoudiger en overzichtelijker maken voor de specialist en kampeerder om elkaar te ontmoeten. We willen de plek worden waar de consument naartoe gaat, in plaats van dat hij of zij naar allemaal verschillende loketjes moet om één kampeervakantie voor te bereiden. Totaal niet klantvriendelijk toch?”
Een marktplaats is niet alleen voorbehouden aan grote techspelers, vinden jullie. Wat onderscheidt jullie van een bol.com?
“We zijn een familiebedrijf. Daar zit het grote verschil: persoonlijke, lange termijnrelaties maken dat het heel anders voelt dan een grote technologische machine. Dat gevoel willen we ook bereiken met onze partners. Dat zie je ook op het moment dat je een partner aan het onboarden bent. Samen maak je groei door, sámen wil je naar het volgende niveau. Je werkt tenslotte naar het gezamenlijke doel toe om één grotere kampeermarkt te creëren en meer mensen enthousiast te krijgen over kamperen. Dat zorgt voor saamhorigheid.”
Wat is jullie afzetmarkt?
“Overal waar de superkampeerder zich bevindt. Nederlanders zijn superkampeerders, maar overal in Europa is er een gigantische toename van kampeerfanaten. Daar gaan wij gewoon in mee. Ook daarin zijn die samenwerkingen van wezenlijk belang. Door hen kunnen we lokaal heel aanwezig zijn. Onze partners zorgen voor lokale marktgerichtheid en positionering, zonder dat we daar zelf hoeven te zijn. Tegelijkertijd kunnen wij ons richten op de bestemmingswinkel in Winterswijk, beleving: daar zetten we nu op in. Sfeer. Alle producten opgesteld. Met hoekjes creëren die je ook op de camping ziet.”
De winkel in Winterswijk. Is dat nu een belevingscentrum of fysieke afspiegeling van de webshop?
“Hoewel de focus nu – mede dankzij de marktplaats – op online ligt, blijft de fysieke klantrelatie in de winkel leidend. In de winkel spelen we volledig in op beleving. We creëren een kampeersfeer met opgestelde producten op een manier die je ook op de camping tegenkomt. Die beleving speelt dus een enorme rol in de klantreis.
Kampeerders komen vanuit heel Europa naar de Achterhoek als tussenstop in hun reis. Dit is echt het Mekka voor de kampeerder. Iedere kampeerder moet één keer in Mekka zijn geweest: dát is voor de lange termijn het doel. Maar wat we eigenlijk doen is het bouwen van een community binnen de niche. We zijn goed in het aanbieden van producten, maar er is zó veel meer te doen in de branche. Diensten versterken de producten: we willen iemand echt helpen zijn vakantie voor te bereiden via één platform. Vandaar dus dat kampeerwalhalla, snap je?”