30
mrt

Mastercourse De winkel als theater

Locatie

O.a. Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven

Programma

Leer in 10 lessen retailen als een professional

In de mastercourse De winkel als THEATER leert Carin Frijters – auteur van het retailboek Prikkel de Koopknop – samen met 8 experts in een overzichtelijk aantal lessen hoe de stenen winkel bestaansrecht kan hebben. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Ze neemt je mee langs de belangrijke thema’s die een rol spelen bij het ontwikkelen van een onderscheidend winkelconcept. Na een zeer succesvolle start zal deze editie nog meer uitgaan van de inzet van een ‘sensory profile’ en de juiste omnichannel aanpak binnen je concept. Zo maak je immers anno nu echt het verschil.

Programma 
Dag 1. KICK OFF – trends herkennen en vertalen
Vrijdagmiddag 30 maart 2018 van 13.00 tot 17.00
We gaan met deze mastercourse van start daar waar het gebeurt: op straat. We bezoeken de nieuwste concepten, spotten de trends en nemen niet alleen kennis van de laatste ontwikkelingen in retail maar maken ook meteen kennis met de andere deelnemers in de groep. Wat is ieders achtergrond en ervaring en wat zijn de persoonlijke doelstellingen bij het volgen van de mastercourse?

Dag 2. CONCEPT – richting geven en invullen 
Vrijdagmiddag 13 april 2018 van 13.00 tot 17.00
Trends bepalen, geven richting aan onze toekomst en bieden zo structuur en houvast. Ze geven kwalitatieve verschuivingen, veranderingen in het gedrag van consumenten, vorm en ontzenuwen vaak letterlijk de drang om alles te behouden zoals het is. Maar dan moet je wel weten welke trends er spelen en hoe je deze praktisch vertaald binnen jouw concept. De basis van retailen is een onderscheidend concept. Kortom leer goed naar buiten te kijken en de signalen die relevant zijn voor jouw concept op te pikken en te vertalen. Vervolgens leer je de trends die relevant zijn voor jouw concept te gebruiken bij het beschrijven van het Why, How en What- principe van Simon Sinek voor jouw concept.

Dag 3. CONSUMENT EN KLANTREIS
Vrijdagmiddag 27 april  2018 van 13.00 tot 17.00
Tijdens deze les leer je welke kant je consument zich op beweegt en dat klantentrouw zeldzaam is, wat zijn behoeften zijn, wat hem drijft, hoe hij “zapt” en welke trends je daarin ziet. Maar ook voor welke stijl hij kiest en welke waarden daaraan ten grondslag liggen. Voordat klanten op pad gaan hebben zij vaak al een deel van de ‘customer journey’ ofwel klantreis afgelegd. Zij surfen op internet, struinen social media af, pluizen folders uit en bezoeken winkels op zoek naar ideeën, de juiste prijs en informatie. 
Je gaat met deze inzichten aan de slag met de klantreis, wordt bewust van alle touchpoints en ontdek je hoe je echt het verschil kunt maken. Hoe pas je dit toe voor jouw klanten?

Dag 4. JE CONCEPT VERTALEN – naar een goed winkelontwerp en werkende presentaties 
Vrijdagmiddag 11 mei 2018 van 13.00 tot 17.00
Zonder de juiste vormgeving is een goed retailconcept niets meer dan een mooi idee. Het gaat erom je winkelconcept ook daadwerkelijk te vertalen naar je fysieke winkel. Daarvoor gebruik je de nieuwe principes van een goed winkelontwerp en retailmerchandise. Het nieuwe winkelontwerp gaat over de grote lijnen in de winkel, de ‘vaste’ elementen als vloeren, muren, plafond en de verlichting, die de verschijningsvorm van je concept bepalen en hoe je deze zo flexibel mogelijk kunt inzetten. Retailmerchandise gaat in het kort over het winkelspel met de goederen. Zeventig tot tachtig procent van de aankoopbeslissingen wordt immers genomen in de winkel. Als een schap of display goed is ingericht verkoopt het artikel zich immers vanzelf. 

Dag 5. PHYGITAL RETAILING – hoe maak je de juiste keuzes?
Vrijdag 25 mei 2018 van 09:30 tot 17.00
Als je in staat bent om de beleving in alle kanalen, zowel on- als offline, naadloos op elkaar aan te laten sluiten en de klant zo de ideale ervaring te laten hebben dan pas maak je kans om op de juiste manier op te vallen en klanten te boeien. Instore communicatie zorgt dat de klant zelfstandig en relatief eenvoudig in de winkel kan navigeren. Nieuwe technologieën op de winkelvloer zorgen ervoor dat de winkelbeleving nooit meer hetzelfde zal zijn. Leer de juiste keuzes maken voor technologieën die naadloos passen bij jouw concept en de hedendaagse klantreis van jouw klant.

Dag 6. ZINTUIGLIJK PROFIEL - KLEUR, MATERIAAL EN LICHT 
Vrijdag 8 juni 2018 van 09:30 tot 17:00
Tijdens deze les ontdek je hoe je met de inzet van zintuiglijke stimuli zoals kleur, materiaal en licht waarde kunt toevoegen voor de klant in je winkel. Hoe je de koopknop prikkelt door de zintuigen te stimuleren en hoe je de klant beleving kunt bieden. Hoe je de beleving van de consument activeert of juist afremt en tot rust brengt. Bij een optimale mix tussen alle zintuiglijke stimuli zal de consument je merk herinneren en het verankeren in zijn herinnering. In deze les behandelen we de twee zintuigen, zien en voelen. Kortom hoe je je persoonlijke winkel DNA niet te evenaren maakt door het toevoegen van een zogeheten ‘Sensory Profile’. Diverse onderzoeken wijzen uit: kleur en materiaal de ultieme mood generators zijn. Deze les biedt je handvatten als het gaat om de beïnvloeding van het gedrag met kleur en materiaal. 
Leer hoe slim gebruik van licht bewust en onbewust de koopknop van de consument prikkelt en daarmee dus een omzet verhogende werking heeft. Licht kan worden gebruikt om interactie, beleving en sfeer te creëren of de bezoeker te (ver)leiden tot meer aankopen. Door een persoonlijke selectie van de diverse zintuiglijke stimuli toe te voegen aan je concept maak je immers echt het verschil.

Dag 7. ZINTUIGLIJK PROFIEL – GEUR EN GELUID
Vrijdag 22 juni 2018 van 09:30 tot 17:00
Tijdens deze les ontdek je hoe je met de inzet van zintuiglijke stimuli zoals geur waarde kunt toevoegen voor de klant in je winkel. Geur kan je merk ondersteunen, de consument verleiden en hem langer in je winkel laten blijven. We gaan kijken hoe muziek mensen beïnvloedt in hun perceptie en gedrag, en hoe dit te vertalen is naar jouw concept. Tempo, genre, volume en complexiteit het zijn allemaal belangrijke factoren om tot de juiste muziekkeuzes te komen. Bij een optimale mix tussen alle zintuiglijke stimuli zal de consument je merk herinneren en het verankeren in zijn herinnering. In deze les behandelen we de twee zintuigen, ruiken en horen. Kortom hoe je je persoonlijke winkel DNA niet te evenaren maakt door het toevoegen van een zogeheten ‘sensory profile’. 

Dag 8. EINDPRESENTATIE
Zaterdag 7 juli 2018
De deelnemer aan de mastercourse presenteert zijn/haar concept en de bijbehorende conceptkeuzes aan Carin Frijters en een jury van experts uit het retailvak. 

Deelnemers over de mastercourse
‘De mastercourse vond ik een zeer inspirerende en leerzame training. Deze training is direct toepasbaar in de praktijk en laat goed zien welke invloeden er allemaal zijn op een formule of winkelconcept. Verder word je snel meegetrokken in het enthousiasme van de verschillende experts en niet te vergeten de expertise en de passie van Carin zelf, die je graag persoonlijk ondersteunt bij jouw specifieke vraagstukken.’
Martijn Kip, Winkelspecialist formule ontwikkeling bij Praxis DIY

‘De course “de winkel als theater” daagt je uit om kritisch te kijken naar de fundering van je eigen concept. Staat het als een huis of wankelt het misschien nog meer dan je zelf denkt? Sommige beslissingen zijn misschien genomen uit eigen voorkeuren, smaak of omdat het in de praktijk nu eenmaal goed uit kwam. In deze course worden alle elementen van een goed winkelconcept bij de kop gepakt (trends en consument, retailstyling, retailmerchandising en alle zintuigelijke stimuli). Hierdoor word je zelf in staat gesteld om het hele concept, met alle benodigde elementen, te vormen op basis van weloverwogen (theoretisch) onderbouwde keuzes. Dit is een hele uitdaging en regelmatig bijstellen is zeker nodig maar uiteindelijk helpt het je om te komen tot een volledig concept wat helemaal rond te redeneren valt naar het DNA van je eigen organisatie. De course heeft mij zeker geholpen om zelf naar een concept toe te werken voor de winkels van Leger des Heils ReShare dat staat als een huis!’
Sietske van Geel, ‎Projectmanager retail at Leger des Heils ReShare

‘De mastercourse lessen zijn op zichzelf al een innovatieve conceptbeleving. De wijze waarop de lesstof wordt gepresenteerd, de inspirerende omgeving waar deze vaak gegeven wordt, de wetenschappelijk kennis, deskundigheid en passie van de experts maken dat dit een ver boven de middelmaat uitstijgende retailexperience is.’
Karin Wessels, Marketingmanager Livera

Kijk op http://www.cfretailadvies.nl/nieuw-boek-prikkel-de-koopknop/mastercourse/ voor meer reacties.

Voor wie?
Deze mastercourse is bedoeld voor iedereen met een passie voor retail die onderscheid wil neerzetten voor zijn klanten: retailers, fabrikanten, formule- en marketingmanagers, shoppermarketeers, ontwerpers, visualmerchandisers, stylisten en alle andere winkelbouwers. 

Data en locaties
De mastercourse start in het voorjaar van 2018 op: vrijdag 30 maart, 4 vrijdagen van 13.00 tot 17.00
en 3 vrijdagen van 09.30 uur tot 17.00 uur. De eindpresentatie is op zaterdag 7 juli 2018 van 10.00 tot 16.00 uur. Deze dagen vinden allen plaats op verschillende inspirerende locaties in Nederland (o.a. Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven). 

Héél véél korting voor vroegboekers
Deelnamekosten bedragen € 2.645,– p.p. (excl. BTW). Als je je vóór 14 januari 2018 inschrijft profiteer je van een directe korting van € 650,– euro en betaal je € 1.995,– p.p. (excl. BTW). Schrijf je vóór 31 januari 2018 in dan profiteer je nog steeds van een korting van € 350,– euro en betaal je slechts € 2.295,– p.p. (excl. BTW) voor de gehele course.
De prijs is inclusief een exemplaar van het boek “Prikkel de Koopknop”, digitale hand outs van alle presentaties, koffie, thee en koek. Eventuele aanvullende literatuur en opdrachten ontvang je tijdens de course.

Losse lessen 
Het is ook mogelijk om de negen individuele lessen uit het programma los te volgen. Voor
€ 349,- p.p. (excl. BTW) word je in een dagdeel bijgespijkerd over de diverse onderwerpen.

Aanmeldingen
Informeer naar de beschikbare plaatsen en de mogelijkheden door rechtstreeks te bellen met Carin Frijters 06 22991709 of via een mailtje naar info@cfretail.nl. Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie over de mastercourse. Na afloop van de mastercourse ontvang je een certificaat van deelname. 
 

RetailTrends