13
nov

What’s Next in Retail Tech

Locatie

NEMO Science Museum, Amsterdam

Programma

Nieuwe technologie brengt ons aan de vooravond van grote veranderingen. Machine learning, kunstmatige intelligentie en big data bieden ongekende mogelijkheden. 3D-printers, neurotechnologie en robots zorgen voor nieuwe kansen. Wat betekent dat voor jouw retail- en merkorganisatie? Het nieuwe RetailTrends-event What’s Next in Retail Tech prikkelt retailers en merken om uit hun comfortzone te komen. What’s Next in Retail Tech brengt je op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen, reikt handvatten aan hoe je technologie inzet voor nieuwe manieren om klanten te binden en biedt een inkijkje in de dag van overmorgen. Een dag met retailers, brands en experts uit binnen- en buitenland.

Kijk voor meer informatie en aanmelden op de website van What’s Next in Retail Tech: https://whatsnextinretailtech.nl/ 

Sprekers:

Elmer Hiemstra – manager service experience bol.com 
Chatbot langs de menselijke meetlat

Veelbesproken, bejubeld en bekritiseerd. Hoe dan ook, chatbots are on the rise. Bij bol.com handelt Billie inmiddels zo’n twee miljoen gesprekken met klanten af, meer dan alle telefoontjes in het contactcenter. 
De virtuele assistent is zo goed als de data die je erin stopt, weet manager service experience Elmer Hiemstra. 
Kunstmatige intelligentie is dan ook onlosmakelijk aan de bots verbonden en dat zorgt ervoor dat Billie beter en beter wordt. “Alleen reageert Billie soms nog wat koeltjes. Hij mag wat empathischer worden.

Caroline Carlqvist – member leadership team Zalando Tech
Hoe Zalando bouwt aan het Spotify voor fashion 

De snelle groei van Zalando is grotendeels te danken aan het vermogen van het bedrijf om de klant te begrijpen. 
200 duizend artikelen in het assortiment en miljoenen klanten, met elk hun voorkeuren en gewoonten, vereisen systemen die laten zien waar de klant naar op zoek is. De Zweedse Caroline Carlqvist is binnen het leadership team van Zalando Tech verantwoordelijk voor het verfijnen van gelokaliseerde en gepersonaliseerde shopervaringen voor alle Zalando-klanten in alle vijftien Europese markten.                                         

Ben Sauer – voice design strategist 
De opmars van voice, en de cruciale rol van design

Voice assistenten zijn in opmars. Niet zo heel vreemd aangezien alle grote spelers miljarden investeren in voice als user interface (UI). 
Ondertussen zijn er 55 miljoen smart speakers verkocht. Dus we kunnen veronderstellen dat ze in de nabije toekomst alomtegenwoordig zijn? 
Het succes van voice draait uiteindelijk om de dialoog. Als dialogen niet tot in detail zijn uitgedacht, dan ontspoort alles. En tja, dat gebeurt nu nog wel eens, ziet de Britse voice design strategist Ben Sauer, die onder meer werkte met de teams van Amazon, Google, Tesco en Virgin.
Sauer neemt je mee in hoe voice het nieuwe internet zou kunnen worden.                                                        

Hew Leith – founder IntelligentX
Het algoritme als smaakmaker 

Machine learning, zelflerende algoritmes die zich voeden met klantinformatie: iets voor nerds en andere techfanaten? Niet meer, want steeds meer labels ontdekken de techniek om dicht, heel dicht, op de huid van de klant te zitten. Neem het Londense biermerk IntelligentX, ’s werelds eerste biertje gebrouwen met kunstmatige intelligentie. Wie het nuttigt, kan via een Facebook Messenger-bot aangeven wat hij zou veranderen. Moet het bitterder? Zit er wel voldoende koolzuur in? De input die het bedrijf op deze manier genereert, wordt door een algoritme verwerkt tot een nieuwe, verbeterde receptuur. Als het aan IntelligentX-founder Hew Leith ligt groeit zijn startup uit tot een Proctor & Gamble met machine learning-data als kern. Straks krijgt iedereen zijn persoonlijk gemaakte biertje, T-shirt, parfum of bakje koffie.

Rens Lieman – auteur Uber voor alles
De gevolgen van de on demand-economie

Een taxi bestellen we via Uber, een schoonmaker via Helpling en een maaltijd via Deliveroo. 
Voor alles is wel een ‘Uber’ te vinden. Maar hoe is het om voor deze platforms te werken?  
En wat zijn de gevolgen van deze nieuwe economie voor de maatschappij en de retailsector? 
Rens Lieman interviewde beleidsmakers, investeerders, ondernemers en topmanagers bij Uber, Helpling en Deliveroo én werkte voor deze on demand-bedrijven om te ervaren wat het is om te werken voor een algoritrme. 
Een inkijkje in de platformeconomie van binnenuit.

Berry Kriesels – oprichter Omnigen 
Via klant-dna naar foodretail op maat

Personalisatie is een van de toverwoorden in retail. En wat is er persoonlijker dan je eigen dna. Genetisch onderzoeksbureau Omnigen weet op basis van dna-onderzoek welke voedingsstoffen het beste bij ieders lichaam passen en dat biedt kansen voor foodretail. Zo werkt het Rotterdamse bedrijf met foodconcept Bilder & De Clerq aan de DNA Foodbox, dat een persoonlijk dieet voor iedereen mogelijk moet maken.  

Tim Zuidgeest – founder ST&T Research
Neuroreality

Retailers en merken weten hoe producten het beste top of mind komen. Tenminste, dat denken ze. Want ze kunnen natuurlijk niet in het hoofd van de consument kijken. Of wel? Zeker wel, zegt neuromarketeer en onderzoeker Tim Zuidgeest. 
Grensverleggende technologieën kunnen heldere antwoorden geven op lastige vragen. EEG, eye tracking, biometrics en emotion recognition behoorden al tot de gereedschapskist van neuromarketeers, maar wat als je daar virtual reality aan toevoegt?

Nicoline van Enter - Techwatcher / Founder The Footwearists
De zin en onzin van instore tech
 

Virtual reality, interactieve passpiegels, 3D-printing, Internet of Things, augmented reality, robots… Iedere toepassing heeft zo zijn eigen evangelisten die voorspellen dat de fysieke winkel door ‘hun technologie’ nooit meer dezelfde zal zijn. Techwatcher en oprichter van The Footwearists Nicoline van Enter helpt de zin van de onzin te onderscheiden en reikt in haar workshop handvatten aan om antwoord te geven  op de vraag: welke instore technologie is voor jouw formule relevant?

Sander Duivestein - Trendwatcher
Nep is het nieuwe echt


Trouwen met een avatar, reclamecampagnes met virtuele sterren en concerten van hologrammen. Het fenomeen van virtuele beroemdheden en digitale mensen is niet nieuw: in de jaren negentig werden we al geconfronteerd met Max Headroom. De Gorillaz, bestaande uit vier cartoonkarakters, won een Grammy Award en Terre des Hommes spoorde met Sweetie duizenden sekstoeristen op. In het huidige tijdperk hebben we allemaal de instrumenten binnen handbereik om avatars te creëren. Hoe weten we straks nog wat authentiek is en wat niet? Wat gebeurt er met mensen, bedrijven en onze maatschappij als de grenzen tussen de fysieke werkelijkheid en de digitale realiteit vervagen? En hoe kunnen retailers en merken hierop inspelen?

 

RetailTrends