10
okt

Dag van de Duurzaamheid

Locatie

Nederland

Programma

Winkelketens, winkelstraten én producenten doen mee
Op 10 oktober is het voor de tiende keer Dag van de Duurzaamheid. Een jubileumeditie die met landelijke consumentenacties van diverse retailers en producenten groots wordt aangepakt. Nog nooit verbonden zoveel merken en winkels zich gecoördineerd aan een actie. Elk deelnemend bedrijf zet minstens één duurzaam product prominent  in de etalage. Nieuwe deelnemers zijn nog steeds welkom. 

Supermarktketens als Lidl, Albert Heijn, Plus, Spar en Aldi promoten duurzame producten, bouwmarkten Gamma en Praxis doen mee evenals modeketens H&M en Zeeman. Maar ook producenten als Philips, ATAG en Auping zetten een duurzaam product in de etalage. Dat doen ze door toe te lichten wat duurzaam is aan het product, bijvoorbeeld op het gebied van transport, grondstoffen, productiemethodes en/of arbeidsomstandigheden. En dat gebeurt instore, online, via advertenties of het weekkrantje. Juist omdat elk merk zelf bepaalt hoe invulling wordt gegeven aan het thema is het voor veel retailers aantrekkelijk om mee te doen.

Laat je duurzaam verrassen
Onder het motto ‘Laat je duurzaam verrassen’ komen klanten in allerlei winkels duurzame varianten tegen van diverse artikelen. Van de Kipster-eieren van Lidl tot FCS-hout bij Gamma en van duurzame witte peper van Verstegen tot zonnepanelen van IKEA. En C&A promoot het wereldwijd eerste Cradle to Cradle T-shirt dat het begin markeert van een omslag naar duurzame mode. Zo kiest elk merk en elke winkel een eigen invulling. 

Hele straten doen duurzaam mee
En niet alleen grote winkelketens doen mee, ook winkelstraten sluiten zich aan. Zo kunnen ook kleinere winkels en speciaalzaken duurzame producten in de etalage zetten dankzij gezamenlijk promotiemateriaal of vertellen over hun duurzame aanpak. Elk winkelgebied kan meedoen. Inmiddels hebben de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam, de Zeeheldenbuurt in Den Haag, de Vugtstraat in ’s-Hertogenbosch, de binnenstad van zowel Leeuwarden als Almere, en een winkelgebied in Amsterdam oud-West zich aangemeld. Met veel andere winkelgebieden is overleg gaande dus dit aantal breidt zeker nog uit. 

Veel veranderd
Toen Urgenda in 2008 de eerste Dag van de Duurzaamheid organiseerde, waren duurzame producten voorbehouden aan ecowinkels en biologische markten. Nu kom je in elke gewone winkel duurzame producten tegen. Wie bewust koopt, weet dat ook al, maar voor veel consumenten zijn de duurzame varianten nog onvoldoende zichtbaar. Op 10-10, maar in de meeste gevallen een ruime week van 6 t/m 14 oktober, wordt duidelijk dat overal, dus ook bij Zeeman, H&M, Kruidvat en McDonalds duurzame producten te koop zijn. Zo wordt duurzaam het nieuwe normaal.

Overal duurzaam
Retailers, producenten en winkelstraten kunnen zich aanmelden om ook deel uit te maken van dit bijzondere jubileum. Het zou mooi zijn als consumenten tussen 6 en 14 oktober overal duurzaam worden verrast. Op www.dagvandeduurzaamheid.nl is alle informatie te vinden, evenals een contactformulier. Mailen kan ook via info@urgenda.nl.

RetailTrends