Retailbrands beïnvloeden steeds vaker actief de wetgeving om de samenleving aangenamer te maken. Want als je wilt dat er iets verandert, moet je dat niet alleen roepen maar ook actie ondernemen, is de groeiende overtuiging. Dit is hoe de merkenlobby terrein wint.


Zo’n honderd beautyproductverkoopsters die in Washington aanschuiven bij wetsontwerpers, in een aanhoudende poging om het gebruik van schadelijke stoffen in schoonheidsproducten bij wet te verbieden. Het mag gelden als een opmerkelijk bedrijfsuitje, maar het Amerikaanse merk Beautycounter biedt met regelmaat verkoopsters een volledig verzorgd tripje naar het politieke hart om hun invloed te laten gelden.
 

Ook lobbyen? 3 aandachtspunten voor de praktijk

1. Luisteren
Het gaat voor negentig procent om luisteren naar de wereld om je heen, stelt David Mattin. Luister naar de veranderingen die mensen om je heen in hun gemeenschap willen zien en de uitdagingen daarbij. Kom daarna pas in actie. Dat voorkomt dat je op een eenzijdige manier besluit wat het beste is voor...