Met de komst van Uniqlo naar Amsterdam haalt ons land meer in huis dan de zoveelste modeketen. Het is een kennismaking met Japanse gastvrijheid, normen en waarden en omgangsvormen, stelt coo Kohsuke Kobayashi. Bij die introductie is alles tot in de puntjes geregisseerd. Een gesprek onder toeziend oog van een pr-functionaris, brandmanager en regisseur annex souffleur en tolk.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Een typisch Nederlandse uitspraak, maar eigenlijk misschien wel veel sterker toepasbaar op Japanners. Bij de langverwachte opening van Uniqlo in Nederland geen ballonnen, confetti, champagne, luide muziek of andere tekenen van uitbundigheid. Ook uiterlijk lijken de Japanners de kalmte zelve. Maar schijn bedriegt. Uniqlo voelde behoorlijk wat druk om de Nederlandse markt te betreden, geeft coo Kohsuke Kobayashi toe. Dat had alles te maken met de winkels in België, waar de Japanse modeketen respectievelijk sinds 2015 en 2017 in Antwerpen en Brussel te vinden is. “Daar waren we verrast door het aantal Nederlandse klanten dat we over de vloer kregen”, vertelt de topman. “Daardoor wisten we: we moeten naar...