Zijn carrière bracht Andrew Jennings als bestuurder langs warenhuizen als Harrods, House of Fraser, Woolworths, Karstadt en Saks Fifth Avenue. In meer dan vijfenveertig jaar in retail maakte de Brit ingrijpende veranderingen mee, van de introductie van de allereerste supermarkt tot de introductie van de barcode tot de komst van e-commerce. Zijn belangrijkste les: “De consument is niet langer king, hij is een superbeing.”

U heeft een carrière achter u liggen binnen een retailformat dat door velen ten dode is opgeschreven. Denken we straks met weemoed terug aan vroeger, toen we nog naar het warenhuis gingen?
“Het concept ‘warenhuis’ is natuurlijk niet dood. Voor middelmatigheid binnen dat concept is echter geen plek meer. Het draait allemaal om relevantie.”

Dat is ondertussen een uitgeknepen begrip. Wat is uw definitie?
“Je moet de klant kennen, zijn wensen en behoeften, verlangens en aspiraties. En je moet weten wat hij van jou wil. Dat hele spectrum is dynamisch, verandert voortdurend en daar moet je bovenop zitten. Wat dat...