PSV gaat het komend jaar investeren om haar IT-infrastructuur klaar te maken voor de toekomst. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor Simac uit Veldhoven, dat sinds een jaar het IT-beheer verzorgt. Dat Simac een groot PSV-fan is, maakt de samenwerking nog gemakkelijker.


PSV verzamelt data van alle trainingen en wedstrijden. Van elke speler is bekend hoeveel meters hij heeft afgelegd en hoeveel balcontacten hij heeft gehad. “De trainersstaf wil 24 uur per dag toegang hebben tot die data. Ook als ze onderweg zijn naar een Europese uitwedstrijd. Dat lukt alleen als ze beschikken over een goed functionerende digitale werkplek”, vertelt Roy Smits, manager ICT bij PSV. Hij krijgt bijval van Pim Broere, accountmanager sponsoring bij de winnaar van de KNVB-beker. “Neem onze scouts, die altijd onderweg zijn om talenten te spotten. Die moeten overal mobiel kunnen werken, zodat ze data kunnen invoeren en contact kunnen onderhouden met collega’s.”

 


Wedstrijddag
Sinds 1 juli 2021 is het beheer van de infrastructuur en werkplekken in handen van Simac. De infrastructuur omvat circa 70 servers en 70 switches op drie locaties: naast het Philips Stadion gaat het om de PSV-winkel in de binnenstad en De Herdgang waar de talenten en de profs van PSV trainen.

Met name op wedstrijddagen is een goed functionerende infrastructuur cruciaal, stelt Smits. “Dat begint al met het kopen en ophalen van tickets, waarvoor we websites en apps inzetten die bijna allemaal draaien op een van de zeventig servers die Simac in beheer heeft. Die laten iedereen op het juiste moment de juiste content zien. Een fan met een seizoenkaart of een adres in Groningen bieden we op de wedstrijddag geen ticket voor de wedstrijd van die avond aan, maar een fan zonder seizoenkaart uit Brabant wel.”

Als die fan een ticket koopt en vervolgens bij het stadion aankomt, moet hij meerdere keren zijn barcode laten scannen: bij de slagboom van de parkeergarage, bij de ingang van het stadion en bij de toegang tot het juiste vak. “Ook die apparaten draaien op het netwerk dat Simac beheert. Datzelfde geldt voor de 300 tv’s, 300 kassa’s en de LED-boarding langs het veld. Als het netwerk eruit ligt, kunnen we met een noodaccu en een manuele schakelaar alleen de lampen aanzetten. Dan kunnen we voetballen, maar daarmee is dan ook alles gezegd.”

 


Teams
Buiten de wedstrijddagen om is PSV een gewoon bedrijf met ruim 300 medewerkers. Onder hen bevinden zich de trainers en scouts, maar ook de mensen die de financiële administratie verzorgen, faciliteiten onderhouden, marketingacties bedenken en sponsors werven. “Zelf werk ik op de afdeling Partnerships & New Business. Wij proberen alle mooie bedrijven binnen en buiten de regio te koppelen aan het merk PSV”, vertelt Broere.

De afgelopen twee jaar heeft Broere gemerkt hoe afhankelijk hij is van een goed functionerende IT-omgeving. “Voorheen voerde ik de meeste gesprekken met zakelijke klanten op locatie. Nu verloopt een groot deel via Microsoft Teams. Het is extreem belangrijk om een goed werkende laptop en een goede connectie met het netwerk te hebben, zodat ik altijd toegang heb tot alle bestanden. Niet alleen vanuit het stadion, maar ook vanuit huis of onderweg naar een klant. Dat maakt mijn werk een stuk gemakkelijker.”

De 300 werkplekken zijn allemaal uitgerust met een laptop met toegang tot onder meer Microsoft Office 365 en Teams. Smits: “We hebben zelfs het vaste telefoonnummer gekoppeld aan Teams, zodat medewerkers niet meer afhankelijk zijn van een vaste werkplek. Ze kunnen overal in het stadion plaatsnemen om te werken, ook als daar geen bureau met een netwerkkabel staat.”


Warme band
PSV en Simac onderhouden al jarenlang een warme band. Simac is partner van PSV en beschikt over een businessroom in het Philips Stadion. CEO Eric van Schagen is bestuurslid van de Stichting PSV Voetbal, dat de aandelen van PSV beheert. “We hadden vaker gesprekken met de mensen van Simac over de mogelijkheden voor een samenwerking. We wisten wat ze deden en eventueel voor ons konden betekenen. Toen het contract met onze vorige ICT-dienstverlener afliep, was het niet meer dan vanzelfsprekend om Simac op de longlist te plaatsen”, vertelt Smits. Simac overleefde elke selectieronde en belandde op de shortlist met twee andere ICT-dienstverleners. “We hebben onderzocht welke partij de diensten, de kwaliteit en de prijs kan leveren die wij willen. En welke partij bij ons past qua cultuur en werkwijze. Wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven, is het warme hart van Simac voor PSV. Zij komen uit de regio en doen al veel voor PSV. Samenwerken met Simac voelt gewoon goed”, vertelt Smits, die benadrukt dat de keuze voor Simac is gemaakt na een zakelijke afweging. “Het is heel simpel: als Simac niet kon leveren wat wij wilden, hadden we de IT nooit bij hen neergelegd. Daarvoor is IT gewoon te belangrijk.”

 


Vlekkeloos
De overname van het IT-beheer door Simac is uiterst soepel verlopen. Dat heeft alles te maken met de gekozen aanpak. “PSV is geen hele grote organisatie, maar wel een complexe organisatie met een grote diversiteit aan processen en systemen. Daarom hebben we er bewust voor gekozen om in eerste instantie de bestaande infrastructuur en werkplekken intact te houden. Nu Simac een goed overzicht heeft en weet hoe alles functioneert, kunnen we stap voor stap verbeteringen doorvoeren. Niet omdat de bestaande infrastructuur niet goed functioneert, maar omdat nieuwe technologieën beschikbaar komen en we stappen vooruit willen zetten richting de toekomst”, verklaart Smits. Als eindgebruiker heeft Broere nauwelijks iets gemerkt van de overgang. “Die verliep vlekkeloos. Natuurlijk, op het moment dat we nieuwe laptops kregen was ik wat sceptisch. Alle belangrijke bestanden stonden op mijn oude laptop. Maar toen ik mijn nieuwe laptop had opgehaald en had ingelogd, stond alles weer zoals het was. Dat is een compliment waard.”

Smits valt hem bij: “Simac verzorgt nu de eerstelijns, tweedelijns en derdelijns ondersteuning. Voor alle eindgebruikers is duidelijk bij wie ze moeten zijn. En voor mij is het belangrijkste dat Simac overal verstand van heeft. Ze hebben altijd wel een afdeling die een specifiek probleem kan oplossen.”

 


Azure
Op het lijstje met verbeterplannen staat het beheer van alle laptops en alle databases. De groei van de organisatie vraagt om een nieuwe, strakkere aanpak. Ook zal Simac aan de slag gaan met de opschoning van de acht jaar oude IT-omgeving. “Het grootste project betreft de databases die nu in Cloud|NEXT, de private cloud van Simac, staan. Die gaat Simac overzetten naar Azure, de public cloud van Microsoft. Daarmee krijgen we meer flexibiliteit qua capaciteit en beschikbaarheid. Dat hebben we nodig omdat we nog intensiever gebruik gaan maken van data”, vertelt Smits. Als voorbeeld noemt hij de data die PSV van alle wedstrijden verzamelt en opslaat. “Om de dataset te comprimeren, leggen we nu alleen het begin- en eindpunt van elke pass vast. Maar straks krijgen we analysemodellen waarvoor we ook de data van de bal over alle tussenliggende coördinaten nodig hebben. Dat betekent dat we veel meer data moeten opslaan. Azure biedt daarvoor de mogelijkheid.”

Bovendien is de public cloud aantrekkelijker uit kostenoogpunt. “We gaan pas betalen voor gebruik van Azure als we op de knop duwen om data te raadplegen. Maar als we tijdens een vrij weekend of een zomerstop niet op die knop duwen, hoeven we ook niet betalen.”

 


Wifi-netwerk
Een ander groot project is de vervanging van het wifi-netwerk in het Philips Stadion. Het huidige netwerk functioneert nog goed, maar de apparatuur is verouderd en aan het eind van zijn levensduur. PSV heeft daarom een nieuw selectietraject opgestart. En opnieuw is de keuze gevallen op Simac, die de netwerkapparatuur van Cisco gaat installeren. Veiligheid krijgt daarbij extra aandacht. Broere: “Wij beschikken over gevoelige data die voor de buitenwacht interessant kan zijn. Vergeet niet dat twintig tot dertig procent van onze medewerkers bestaat uit bekende mensen. Het laatste wat wij willen, is dat hun data op straat ligt. Dat is niet goed voor ons imago, maar ook niet voor dat van Simac.”

Tegelijkertijd wil PSV via het wifi-netwerk graag meer data delen met de supporters op de tribune. Niet alleen over de tijd waarop het stadion opengaat of de wedstrijd begint, maar ook statistieken over spelers. Wie geeft de meeste correcte passes? Wie legt de meeste meters af? “Op dit moment posten we na elke wedstrijd statistieken op Instagram. Maar misschien kunnen we dat straks ook live tijdens de wedstrijd al doen. Dat maakt het bezoeken van een wedstrijd nog specialer.”

 

Kom meer te weten over Simac