Instore communicatie wordt gefrustreerd door tegenstrijdige belangen
Gepubliceerd op 24 december 2004 om 00:00
De ontwikkeling van instore communicatiemedia, zoals bijvoorbeeld displays, wordt tegengewerkt door de tegengestelde belangen van retailers en adverteerders. Dat bleek kristalhelder tijdens een symposium op de Instore Communicatie- & Marketingvakbeurs POP 2004. Merken hebben te maken met een toenemende versnippering van de outstore reclame, zoals tv-commercials. Bovendien neemt de consument de uiteindelijke koopbeslissing in de regel pas in de winkel. Een bedrijf als Bosch Power Tools wil zich daarom graag instore onderscheiden bij een bouwmarkt als Gamma. De marketingafdeling van Gamma echter wil vooral zoveel mogelijk mensen binnenkrijgen bij de bouwmarkten, en richt zich daarom vooral op outstore reclame. Een shop-in-shop met Bosch-producten is niet in het belang van Gamma; de Bosch-producten zijn tenslotte ook bij de concurrent verkrijgbaar. Anderzijds kan instore communicatie een bijdrage leveren aan het winkelplezier van de consument. Daar hebben beide partijen belang bij, want uit onderzoek is gebleken dat 50% van de Europese consumenten door slechte ervaringen op de winkelvloer minder is gaan winkelen. Een tip voor de experts: mensen kunnen ook horen, voelen, proeven en ruiken. Beeldschermen volstaan dus niet.
Reacties 0