Consument is bereid veel te betalen voor prestige
Gepubliceerd op 15 maart 2005 om 00:00
Sociale behoeften, zoals een verlangen naar conformisme en uniciteit, zijn doorslaggevend bij het kopen van prestigeproducten. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek. Prestigegoederen verschillen van gewone producten aangezien ze niet slechts in materiele behoeften voorzien, maar ook van groot sociaal belang zijn voor de consumenten. In eenderde van alle advertenties speelt het unieke aspect van een product, de uniciteit, een belangrijke rol. Voorbeelden van prestigeproducten zijn onder meer auto`s, juwelen, parfums en horloges. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de uniciteit van prestigegoederen stijgt in de ogen van de consument als de prijs van de goederen toeneemt.Een tweede trend die de onderzoekers onderscheiden, is dat de wens tot uniciteit kan leiden tot hogere prijzen en winsten voor de producenten, terwijl het verlangen naar conformisme juist het tegenovergestelde effect heeft. De onderzoekers merken verder op dat het voor fabrikanten onverstandig is om de functionele verschillen tussen hun producten te benadrukken als er bij de consument een grote vraag naar uniciteit is.
Reacties 0