‘Uitbuiting bij Aldi en Lidl’

Lidl en Aldi verkopen kleding die onder erbarmelijke omstandigheden wordt geproduceerd. Deze stevige kritiek wordt geuit in het rapport 'Cashing' van de Schone Kleren Kampagne (SKK), een organisatie die zich richt op verbetering van de arbeidssituatie in de kleding en sportschoenenindustrie wereldwijd, zo meldt de Volkskrant vandaag.

In het rapport staan gesprekken met 440 arbeiders uit dertig fabrieken, verdeeld over India, Sri Lanka, Bangladesh en Thailand, die kleding leveren aan de discountsupermarkten. Volgens het onderzoek schenden de bedrijven de rechten van de arbeiders, door ze geen loon uit te keren dat de werknemers voorziet in hun basisbehoeftes en die van hun familie. Ook hoort hun gemiddelde werkweek maximaal 48 uur te duren, terwijl dat in de onderzochte fabrieken minimaal 60 uur was.

Aldi verwerpt de kritiek. “We zijn lid van de internationaal opererende Business Social Compliance Initiatve (BCSI). Zij controleren de hele keten van onze leveranciers en voorkomen misbruik van mensen of milieu”, aldus een woordvoeder.

De SKK verwerpt dit argument. “Uit de jaarrapportage van BCSI blijkt dat veel bedrijven nog steeds niet aan de normen voldoen. Uit ons onderzoek blijkt dat ook de leveranciers van Aldi en Lidl hiertoe behoren”, aldus een woordvoerster.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!