Niet alle huismerken hebben geprofiteerd van de economische recessie. Dit blijkt uit het jaarboek van de internationale koepel van huismerkfabrikanten (PMLA) dat woensdag verscheen.
In diverse landen en productcategorieën hadden huismerken het moeilijk met de crisis, aldus dataverzamelaar Nielsen. In diverse landen verloren de huismerken terrein op merkproducten, die flink investeerden in prijspromoties.
In Nederland groeide het omzetaandeel van huismerken licht naar 24,8 procent, een stijging van 0,9 procent. De stijging was het kleinst in tabaksproducten (0,5 procent) en het grootst in de koekjes (47,8 procent). Toch verloren de huismerken terrein in azijn, aanmaaklimonade en koffie.
Ondanks dat huismerken niet in alle landen terrein wonnen haalden ze in Europa meer marktaandeel dan ooit. Het was de eerste keer dat er in vijf Europese landen meer dan vier van de tien verkochte producten van het huismerk waren. Hierin zijn Engeland en Zwitserland de absolute koplopers. In Spanje en Turkije was de absolute groei het grootste. Zo nam de verkoop van huismerken in Spanje toe met 2,5 procent en groeide deze in Turkije nog iets meer.
Huismerk profiteert niet altijd van recessie
Gepubliceerd op 24 juni 2010 om 00:00
Reacties 0