‘Focus op huismerk ondermijnt positie service-supermarkten’
Gepubliceerd op 6 juni 2005 om 00:00
Door de prijzenoorlog is de positie van de huismerken bij service-supermarkten dominanter geworden. Het onderscheid tussen deze supermarkten en discounters is hierdoor echter verkleind. “Service-supermarkten schieten zichzelf in de voet door te veel nadruk te leggen op huismerken. Zij hebben A-merken nodig om zich te onderscheiden van de hard discounters”, aldus karel Smit, algemeen directeur van onderzoeksbureau IRI, tijdens zijn inleiding op een congres over de strijd op het schap. Huismerken hebben invloed op de prijspercentie van consumenten. Elke productgroep met huismerken wordt een interessant voor hard-discounters, is de mening van Smit. “Supermarkten moeten hun huismerken niet uitbreiden naar cosmetica. Op cosmetica verdienen zij met merkartikelen hoge marges. Als zij een huismerk invoeren, gaan consumenten cosmetica als een goedkope productcategorie beschouwen. Dat is het moment waarop discounters kunnen instappen. Dan ben je je hele merkvoordeel kwijt”, aldus Smit.
Reacties 0