De verkoop van cd’s en dvd’s bij onze zuiderburen gebeurt in toenemende mate via kranten of tijdschriften. Volgens het Belgische onderzoek Meten is Weten, werd in 2009 bijna een op de tien cd’s in België verkocht als ‘plusproduct’ bij eerdergenoemde media. Bij dvd nemen de media twintig procent voor hun rekening.
Belgische consumenten kochten dat jaar in totaal 1.050.000 cd’s tijdens acties met een Belgisch magazine of krant. De schijfjes hebben een gezamenlijke marktwaarde van zo’n 6,8 miljoen euro. Gemiddeld betaalden Belgische consumenten ongeveer zes euro voor een cd, bovenop de prijs van het magazine of de krant.
Voor veel Belgische maar ook Nederlandse uitgevers is de verkoop van films en muziek - na inkomsten uit abonnementen en advertenties - de derde inkomstenbron geworden. Op dvd-gebied is in België De Persgroep marktleider, bij cd’s is dat Sanoma Media.
De Persgroep lanceerde ook in ons land acties met cd’s en dvd’s. Sundays In New York van Trijntje Oosterhuis is in januari gratis bij Algemeen Dagblad gevoegd. In maart volgde The American bij de Volkskrant.
Steeds meer cd’s en dvd’s verkocht via krant
Gepubliceerd op 7 juli 2011 om 00:00
Reacties 0