Via (mobiel)internet en social media zijn consumenten altijd en overal met alles en iedereen verbonden. Hierdoor verandert het koop- en winkelgedrag ingrijpend. Er wordt veel gesproken over bricks & clicks, maar onderbelicht blijft dat funshoppen (winkelen in de binnenstad) vrijetijdsbesteding nummer 1 is in Nederland. Met dit unique selling point hebben winkelgebieden een antwoord op de hele ontwikkeling van clicks. Dit vraagt echter een andere bedrijfsvoering en een update van het winkelen: ‘Het Nieuwe Winkelen’.
Veenendaal fungeert sinds eind januari als pilotstad voor het project ‘De binnenstad van de toekomst’. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) wil met dit project ondernemingen helpen en optimaal voorbereiden om de kansen en mogelijkheden van moderne technologie als service, contact en informatie met de consument op te pakken. Het nieuwe winkelen betekent niet alleen dat klanten de winkels weten te vinden, maar vooral ook dat de winkels de klanten weten te vinden. En die klanten bepalen of, en zo ja, waar, wanneer en via welke sociale netwerken ze worden gevonden.
Het gehele verhaal is te lezen in het zomernummer van RetailTrends. Een introductieabonnement op RetailTrends? Klik hier.
HBD: Het Nieuwe Winkelen krijgt vorm
Gepubliceerd op 21 juli 2011 om 00:00
Reacties 0