‘Google, Amazon, Apple en Facebook vormen online landschap’

Google, Amazon, Apple en Facebook hebben de toekomst van e-commerce in handen. Dat blijkt uit een rapport van Forrester. Volgens het rapport doet bijna de helft van de online shoppers research via de shop van Amazon. Respectievelijk 47 procent en 43 procent van de internetgebruikers bezoekt dagelijks Google en Facebook. Meer dan twintig procent van de iPhonegebruikers en 49 procent van de iPad-eigenaren doet wel eens een aankoop via deze apparaten.

Bovendien geeft 47 procent van de online shoppers aan dat social media invloed heeft op hun aankoopgedrag. Zogenoemde ‘likes’ en Facebook-posts van vrienden zorgen ervoor dat bepaalde merken, trends en retailers onder de aandacht van andere Facebookgebruikers komen. “We zien dat deze vier partijen ontzettend veel invloed hebben op eBusiness”, aldus Sucharita Mulpuru, analist bij Forrester Research. “Deze impact is interessant, maar kan ook gevaarlijk zijn voor andere partijen. Amazon is de kleinste van de vier, maar heeft een enorme invloed op leveranciers en distributeurs.”

Volgens Mulpuru kunnen retailers deze partijen ook zien als marketing voor hun eigen keten. “Retailers dienen daarom hun website en hun productbeschrijvingen op orde te hebben. Zorg dat je eenvoudig te vinden bent op Google en Facebook.” De analiste adviseert retailers om de stappen van de grote vier bedrijven goed te bekijken. “Daarnaast moet elke online retailer een expert in dienst hebben die bekend is met het reilen en zeilen van deze spelers.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!