‘Google, Amazon, Apple en Facebook vormen online landschap’
Gepubliceerd op 9 februari 2012 om 00:00
Bovendien geeft 47 procent van de online shoppers aan dat social media invloed heeft op hun aankoopgedrag. Zogenoemde ‘likes’ en Facebook-posts van vrienden zorgen ervoor dat bepaalde merken, trends en retailers onder de aandacht van andere Facebookgebruikers komen. “We zien dat deze vier partijen ontzettend veel invloed hebben op eBusiness”, aldus Sucharita Mulpuru, analist bij Forrester Research. “Deze impact is interessant, maar kan ook gevaarlijk zijn voor andere partijen. Amazon is de kleinste van de vier, maar heeft een enorme invloed op leveranciers en distributeurs.”
Volgens Mulpuru kunnen retailers deze partijen ook zien als marketing voor hun eigen keten. “Retailers dienen daarom hun website en hun productbeschrijvingen op orde te hebben. Zorg dat je eenvoudig te vinden bent op Google en Facebook.” De analiste adviseert retailers om de stappen van de grote vier bedrijven goed te bekijken. “Daarnaast moet elke online retailer een expert in dienst hebben die bekend is met het reilen en zeilen van deze spelers.”
Reacties 0