Dankzij succesnummers als McDonald’s en Apple heeft fondsbeheerder Robeco Global Consumer Trends Equities een bovengemiddelde rendement weten te boeken.
Het fonds besloot zich vooral te focussen op de digitale revolutie, de opkomende middenklasse en sterke merken. Volgens portefeuillemanagers Jack Neele en Richard Speentjes hebben deze drie trends een robuuste groei laten zien. De waardestijging van Apple zou het belang van de digitale consument benadrukken. “Apple trekt bijna zeventig procent van alle winst in de mobiele sector naar zich toe. Door de technologische voorsprong weet de keten ook met de iPad de concurrentie te verpletteren.”
Speentjes meent dat McDonald’s een duidelijk voorbeeld is van een sterk merk. Een dergelijk merk heeft loyale klanten, bovengemiddelde winstmarges en een groeiend marktaandeel. “Essentieel voor deze merken is dat ze met de consument mee veranderen. McDonald’s trekt ’s ochtends bijvoorbeeld steeds meer zakenlieden, mede dankzij de beschikbare wifi. Natuurlijk vooral in de hoop dat zij in het weekend met hun kinderen komen. Maar als doordeweeks rond het middaguur schoolkinderen komen, wordt de muziek wel luider gezet om plaats te creëren."
Het thema ‘de opkomende middenklasse’ is gebaseerd op de overtuiging dat de toenemende welvaart in opkomende markten de vraag naar lokale consumentenproducten en Westerse luxemerken blijft stimuleren. “Steeds meer Chinezen trekken echter naar de stad, waar ze vier tot acht keer meer verdienen. Daarnaast is de overheid bezig met het stimuleren van de binnenlandse consumptie. Dit is geweldig voor bijvoorbeeld de marktleider in kinderproducten zoals rijstcrackers waarin wij participeren."
'Apple en McDonald's begrijpen consument'
Gepubliceerd op 5 april 2012 om 00:00
Reacties 0