De Nederlandse consument is voorstander van een uniform duurzaamheidskeurmerk. Dat blijkt uit een onderzoek van Milieu Centraal, zo schrijft De Telegraaf online. Waar de gemiddelde Nederlander denkt dat er negen keurmerken bestaat, telt de markt in werkelijkheid ongeveer honderd keurmerken op het gebied van milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel. Zeventig procent van de ondervraagden zou graag één keurmerk zien.
Volgens Milieu Centraal is deze wens begrijpelijk, maar praktisch moeilijk te realiseren. Twee derde van de op Nederlandse producten gevonden duurzaamheidskeurmerken is internationaal. Tevens is het lastig om de verschillende aspecten met elkaar te vergelijken.
Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) meer informatie over de keurmerken op prijs zou stellen. Een mobiele applicatie zou hiervoor, volgens de onderzoekers, een handig hulpmiddel zijn. Daarnaast heeft een kwart van de Nederlanders meer vertrouwen in een product wanneer er een voor hen bekend keurmerk op staat en is hetzelfde percentage consumenten bereid om meer te betalen voor een product met een duurzaamheidskeurmerk dan een vergelijkbaar product zonder keurmerk.
Nederlander wil één duurzaamheidskeurmerk
Gepubliceerd op 7 mei 2012 om 00:00
Reacties 0