De voorbereidingen van Amazon.com voor zijn Nederlandse webwarenhuis zijn in volle gang. Met het Centraal Boekhuis is de etailer in gesprek over de Nederlandse literatuur die het digitaal wil aanbieden. Ook verkoop van Nederlandse muziek, video’s en tv-series staat op de verlanglijst van Amazon. PostNL zou de distributie van artikelen moeten verzorgen.
Nog voor kerst wil Amazon via Amazon.nl starten met de verkoop van speelgoed en boeken in ons land. Volledige uitrol in Nederland zou nog twee jaar in beslag nemen. Amazon.com bedient de Nederlandse markt nu nog vanuit distributiecentra in Duitsland. De levertijd is daardoor een dag langer dan bijvoorbeeld die van concurrent bol.com.
Marketingspecialist Cor Molenaar is bang voor een kaalslag onder retailers wanneer Amazon haar Nederlandse webwinkel opent. “Amazon kan namelijk met miljarden aan kapitaal stunten”, verwijst hij in De Financiële Telegraaf naar Amazons omzet van 48 miljard dollar per jaar.
Amazon is niet de enige speler die praat over e-books met grote boeken- en nieuwsuitgeverijen in Europa en Nederland. Ook Google en de Britse boekenketen Barnes & Noble willen hier voet aan de grond krijgen.
Entree Amazon Nederlandse markt nadert
Gepubliceerd op 17 september 2012 om 00:00
Reacties 0