'Slecht barrières voor crossborder etail'

De omstandigheden voor etailers die over de grens opereren moeten verbeteren. Dat stelt belangenorganisatie EuroCommerce. De e-commercemarkt loopt tegen te veel barrières aan, die de vrije doorstroom van goederen en online diensten belemmeren.

In de praktijk zijn binnen de Europese Unie nog steeds 28 nationale online markten, aldus EuroCommerce. Consumenten zijn meer geneigd om een bestelling te plaatsen bij een nationale speler (41 procent) dan bij een etailer uit een ander EU-land (elf procent).

Om webwinkeliers te stimuleren om meer crossborder te verkopen, moet de juridische onzekerheid worden verminderd. Wetgeving die relevant is voor e-commerce moet worden beoordeeld op de vraag of het internationale handel bevordert en in de huidige tijd past, bepleit EuroCommerce. Daarnaast moeten regels op het gebied van consumentenrechten binnen de EU worden geharmoniseerd.

Het Europese Parlement presenteerde vorige week een onderzoek waarin gesteld werd dat met de juiste politieke maatregelen de e-commercemarkt de komende jaren kan groeien tot circa 260 miljard euro. “Daarmee zou de welvaart per Europeaan jaarlijks met meer dan vijfhonderd euro toenemen”, aldus director-general Christian Verschueren van EuroCommerce. “Geen wonder dat de Europese retail en wholesale sector de barrières graag zo snel mogelijk ziet verdwijnen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!