Praxis lanceert elektronische klantenkaart

Praxis komt met een elektronische klantenkaart die te gebruiken is via de MijnPraxis-app of een klantenpas van een andere retailer. Dat zegt directeur klant Roy van Keulen tegen RetailNews.

Klanten van de doe-het-zelfketen die de nieuwe MijnPraxis-app downloaden beschikken daarmee automatisch over een anonieme kaart die ze desgewenst registreren, vertelt Van Keulen. “Aan de kassa kunnen ze de elektronische kaart op hun smartphone laten scannen. Onze kassasystemen zijn hier vorig jaar voor uitgerust met een glasscanner.”

Wie niet in het bezit is van een smartphone, kan gebruikmaken van een klantenkaart van een andere retailer. Dat is mogelijk met de meeste voorkomende klantenpassen van supermarktketens, tankstations en bouwmarktketens door de code te registreren op de site van de doe-het-zelfketen of in de MijnPraxis-app. Consumenten hebben namelijk al genoeg pasjes in hun portemonnee, aldus Van Keulen.

Praxis heeft geen toegang tot de gegevens die gekoppeld zijn aan die verschillende klantenkaarten, maar gebruikt alleen de barcode. Andere retailers zien volgens Van Keulen geen bezwaar in deze koppeling. “We hebben het meegedeeld en ze hebben ons veel succes gewenst.”

In eerste instantie ligt de focus van het klantenprogramma op voordeel. “Later gaan we extra services aanbieden, zoals inzicht in de aankoophistorie.” Het spaarprogramma van de doe-het-zelfketen blijft het Air Milesprogramma, dat consumenten kunnen koppelen om automatisch Air Miles te sparen.

Daarnaast moet het programma klussen leuker en gemakkelijker maken, zegt Van Keulen. “Onze klanten moeten fans worden, want fans komen vaker in onze winkels. Met deze strategie wil Praxis transformeren van een multibrand retailer naar een vaste kluspartner.”

RetailTrends