V&D streeft naar winst met nieuwe strategie

V&D lanceert een nieuwe strategie om volgend jaar weer zwarte cijfers te schrijven. Met onder meer een nieuw winkelconcept wil de warenhuisketen voor het eerst sinds 2001 weer winst maken. Dat heeft het winkelbedrijf donderdag bekendgemaakt, meldt NU.nl.

V&D heeft in Leiden een beleveniswinkel geopend, waarvan het concept de komende vijf jaar gefaseerd naar alle vestigingen wordt uitgerold. De Leidse winkel beschikt onder meer over een nagelstudio, oplaadpunt voor telefoons, stomerij en een plek om je haar te laten doen. De winkels van V&D worden aangepast aan de hand van drie verschillende formats, die zijn opgesteld op basis van verschillende klantgroepen. “Wij trekken vooral de zogenoemde wereldburgers, de huiselijken en de plichtsgetrouwen”, stelt ceo Jacob de Jonge.

De warenhuisketen heeft vorig jaar 169 banen geschrapt om kosten te besparen. Verder is de inkoop efficiënter gemaakt en zijn de deuren van verliesgevende vestigingen gesloten.

V&D heeft daarnaast plannen om in de kelders van de grotere vestigingen supermarkten te beginnen. "Dat was vroeger heel gebruikelijk in warenhuizen”, stelt De Jonge. Ceo Bart van den Nieuwenhof van zusterformule La Place liet onlangs al weten dat het een supermarktconcept ontwikkelt dat als motor voor winkels van V&D moet dienen.

RetailTrends