'Winkelleegstand staat los van financiële crisis'

Het toenemende aantal leegstaande winkels is niet het gevolg van de economische crisis in Nederland. Dat stelt hoogleraar e-marketing en retailadviseur Cor Molenaar in het Algemeen Dagblad. Uit het onderzoeksrapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) blijkt volgens hem dat leegstand al in 2004 is gaan groeien.

Het PBL maakte dinsdag bekend dat inmiddels 8,7 procent van het totale winkelvloeroppervlak leegstaat. Verder blijkt twintig procent van de nieuwe winkels onverhuurd opgeleverd te worden. “Voor de economische crisis was het heel normaal”, stelt onderzoeker Edwin Buitelaar. “Nu vind je niet meer zo gemakkelijk een huurder.”

De problemen zijn echter structureel van aard, aldus Molenaar. Gemeenten zijn volgens hem gebaat bij het bouwen van nieuwe winkels, omdat ze anders met onverkoopbare grond blijven zitten. “En dat terwijl juist de belangen, wensen en motieven van de klant voorop zouden moeten staan, anders gaan ze wel ergens anders heen”, zegt de retailadviseur.

Molenaar kijkt met verbazing naar de ontwikkeling van nieuwe winkelpanden in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. Veel van die winkelpanden zullen volgens hem nooit verhuurd worden. “Daar zie je heel duidelijk het falen van gemeentelijk bestuur, die willen koste wat kost zo’n project door laten gaan terwijl er te weinig animo voor is.”

Molenaar gaat in het zomernummer van RetailTrends onder meer in op het attractief maken van een winkelgebied. Omdat dat volgens hem een taak is van alle stakeholders, moet ‘er toch echt worden samengewerkt’. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends