Hornbach maakt forse omzetsprong na ‘vraagexplosie’

De Duitse bouwmarktketen Hornbach heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een omzetstijging van 16,4 procent geboekt. De verkopen in de maanden maart, april en mei kwamen uit op 976,7 miljoen euro. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde kwartaalcijfers.

Hornbach beschikt over 134 bouwmarkten en tuincentra in negen Europese landen, waaronder tien in Nederland. De omzet van alle buitenlandse winkels nam met 11,7 procent toe naar 402,1 miljoen euro. Hoe groot de groei in Nederland is, maakt Hornbach niet bekend.

De vergelijkbare omzet groeide in alle markten, gemiddeld met 14,6 procent. In Duitsland ging de vergelijkbare omzet met 19,4 procent omhoog, mede dankzij faillissementen van branchegenoten Praktiker en Max Bahr.

De vraag in de winkels van Hornbach is ‘praktisch geëxplodeerd’, stelt cfo Roland Pelka. Het Duitse retailconcern zag zijn operationele winst met meer dan zeventig procent toenemen naar 87,3 miljoen euro. “We hebben niet alleen de winstdaling door de strenge winter van vorig jaar goedgemaakt, maar ook een paar extra versnellingen bijgeschakeld.”

Hornbach zet in Nederland in op een forse uitbreiding van het winkelbestand. De winkelketen wil de komende tien tot vijftien jaar in ons land groeien naar twintig tot 25 bouwmarkten, liet algemeen directeur Evert de Goede eerder weten aan RetailNews.

RetailTrends