‘Consument loopt nauwelijks warm voor uitverkoop'

De uitverkoopperiode is voor fashionretailers teleurstellend verlopen. Dat concludeert brancheorganisatie INretail. De gemiddelde prijzen van de voorjaarcollectie lagen in juni hoger dan vorig jaar, terwijl de prijsdaling opzichte van mei ook minder sterk dan vorig jaar was.

De daling in april in vergelijking met maart was wel groter dan vorig jaar. Het lijkt erop dat de uitverkoop eerder begon en over een langere periode is uitgesmeerd, met stapsgewijs kleine prijsdalingen in plaats van een scherpe daling in juni, stelt de brancheorganisatie.

De hoogte en de duur van de kortingsperiode binnen de fashionbranche verschuift, signaleert branchemanager Edwin Belt van INretail. “Vroeger ging dat via staffels, oplopend tot zeventig procent. Tegenwoordig houdt men langer vast aan de eerste lagere staffel en komt die hoogste staffel er niet meer.”

Daarnaast werken retailers en leveranciers meer samen, waarbij retailers voorraden kunnen verwisselen met kledingstukken die beter lopen, aldus Belt. “Wel moeten we dan met elkaar voorkomen dat dit als een boemerang terugkomt, daar waar leveranciers zich genoodzaakt voelen om de teruggekomen handel tegen lage prijzen op de markt te dumpen.”

Een andere ontwikkeling is volgens Belt dat retailers hun klantdata beter benutten. “Door gerichter te communiceren via nieuwsbrief, social media en direct mailings, worden klanten het hele jaar door geprikkeld om te kopen. Het verschil met een traditionele salesperiode wordt door minder voorraadvorming kleiner en hopelijk ook minder noodzakelijk.”

De fashionbranche zag zijn omzet in het tweede kwartaal met 0,4 procent groeien. Over het eerste kwartaal daalde de omzet bij modewinkels nog met 1,1 procent. In vergelijking met het eerste halfjaar van 2013 kromp de omzet over de eerste zes maanden van dit jaar met 0,2 procent.

Retailers met kinder- en herenmode boekten in het tweede kwartaal respectievelijk een omzetplus van 5,7 procent en 1,8 procent. De omzet van winkels met damesmode daalde in zowel het eerste als tweede kwartaal. In vergelijking met dezelfde periode in 2013 nam hun omzet over de eerst zes maanden van dit jaar af met 1,2 procent. Schoenenwinkels zagen hun omzet wel toenemen, al lag de groei in het tweede kwartaal met 1,3 procent beduidend lager dan de 10,6 procent in de drie maanden daarvoor.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends