‘Mobiel couponing neemt flink toe’

Het aantal consumenten dat gebruikmaakt van mobiele kortingsbonnen ligt in 2019 op 1,05 miljard. Dat voorspelt Juniper Research in het rapport Mobile Coupons: Consumer engagement, loyalty & redemption strategies 2014-2019. Dit jaar maken nog iets minder dan 560 miljoen consumenten gebruik van mobiele coupons.

Die stijging wordt volgens de onderzoekers vooral veroorzaakt doordat steeds meer retailers op verschillende mobiele kanalen gebruikmaken van coupons. Retailers kiezen er daarnaast vaker voor om hun kortingsbonnen in hun loyaliteitsprogramma te integreren en hun klanten zo direct te benaderen, in plaats van gebruik te maken van affiliate sites.

Het gebruik wordt vooralsnog echter belemmerd door ongeschikte POS-systemen, zegt medeonderzoeker Winsor Holden. “Ondanks de mogelijkheden die mobiele kortingsbonnen bieden voor onder meer het vergroten van de betrokkenheid van klanten, is binnen de retailbranche twijfel of het plaatsen van de benodigde scanapparatuur bij kassa’s voldoende ROI opleveren.”

Ook technologieën als NFC en iBeacons zorgen voor een groei van instore engagement. Het gebruik van mobiele coupons in winkels gaat hand in hand met de ontwikkeling van deze technologieën, aldus Holden. Waar kortingbonnen nu nog vooral een online verschijnsel zijn, worden ze op termijn via QR-codes in fysieke winkels ingezet, zei oprichter Jochem Vroom van kortingsbonnenplatforms Imbull en Flipit al in EtailTrends 3. Die codes worden dan via apps of mobiele wallets verspreid. “Maar het gaat allemaal een stuk trager dan iedereen denkt. Er staat veel spanning op die markt, maar ik zie nog geen leidende apps of wallets opduiken.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends