‘Foodspeciaalzaken bedreigen reputatie AH’

Hoewel gezonde foodconcepten als Marqt en Bilder & De Clerq qua volume geen partij zijn voor Albert Heijn, vormen ze een mogelijk gevaar voor het imago van het concern. In Amsterdam bevinden zich binnen een straal van enkele honderden meters twee vestigingen van Marqt, drie van Albert Heijn en een winkel van Stach Foods en Bilder & De Clercq. Consumenten die voor kwaliteit gaan, kiezen niet langer voor AH, zegt supermarktexpert Gerard Rutte in Het Parool.

“Jaren geleden was Albert Heijn de speciaalzaak van Nederland. Wilde je lekker koken, dan ging je daarheen”, aldus Rutte. De Zaanse supermarktketen heeft volgens hem het bovensegment losgelaten. “Albert Heijn is niet meer zo onderscheidend.”

Foodconcept Bilder & De Clercq pretendeert met zijn twee vestigingen niet te concurreren met de supermarktketen met 850 vestigingen, zegt mede-eigenaar Rogier Leopold. “Maar in een grootstedelijk gebied als Amsterdam hebben we het wel in ons om één of twee avonden per week het menu te bepalen.” Consumenten eten op andere avonden buiten de deur en gaan naar AH ‘als ze merken dat het wc-papier opraakt’.

Voor foodconcepten die met een biologisch en gezond assortiment mikken op de bewuste consumenten, is nog genoeg ruimte voor groei, denkt oprichter Stach Schaberg van Stach Foods dat vijf vestigingen telt. “Voor supermarkten aan de bovenkant van de markt, maar ook voor specialisten met een thema, waar ze varianten van één product verkopen.”

Ook algemeen directeur Erik Does van EkoPlaza verwacht dat zijn biologische supermarktketen consumenten kan blijven bedienen. “Veel zaken doen biologische producten er maar een beetje bij om mee te doen, maar wij krijgen hier topsporters binnen omdat ze weten dat dit hele bedrijf volgens biologische principes werkt.”

Hoewel kleinere foodspelers een plek hebben veroverd in de bovenkant van de markt, denkt Rutte dat AH die ruimte niet lang aan hen zal overlaten. Het concern gaat bijvoorbeeld in zijn XL-winkels sushi aanbieden en breidt zijn assortiment van glutenvrije voeding en zogenoemde superfoods uit. “Albert Heijn lijkt de weg naar boven wel weer te gaan vinden”, aldus Rutte.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!