Macintosh rondt verkoop Scapino België af

Macintosh Retail Group verkoopt de 24 winkels van Scapino in België aan DFM Participaties. De winkels gaan als The Fashion Market verder. Dat hebben beide partijen dinsdag laten weten.

De overname is een belangrijke stap in DFM Participaties’ doel om onder de naam The Fashion Market een nieuwe discountformule op de markt te zetten, zegt ceo Mark Rosman. De discounter richt zich met dames-, kinder- en herenkleding, schoenen en accessoires op de Belgische en Nederlandse markt. “De winkels zullen allemaal heringericht worden en een moderne en jonge uitstraling krijgen. De eerste winkels openen half oktober.”

Scapino België past niet meer binnen de toekomst van Macintosh, zegt ceo Kurt Staelens. “De positie is te klein om als discounter succesvol te kunnen zijn.” Daarnaast was het lastig om de Belgische winkels te ondersteunen vanuit Scapino Nederland. Dit onderdeel blijft deel uitmaken van Macintosh Retail Group.

De effecten van de overname zullen in de tweede helft van het jaar een ‘bescheiden effect hebben op het bedrijfsresultaat’, aldus Macintosh. De met de verkoop gemoeide cash-out bedraagt circa twee miljoen euro. De overdracht heeft effect op 3 november. De winkelmedewerkers behouden hun arbeidsvoorwaarden. Bij de vennootschap SC Retail NV die de winkels exploiteert, zijn 168 mensen werkzaam.

Macintosh maakte in april van dit jaar bekend de winkels van Scapino in België van de hand te doen om zich te focussen op zijn kernactiviteiten. Woondiscounter Kwantum staat nog steeds in de etalage. Staelens verwacht dat de formule als discounter als eerst gaat profiteren van de aantrekkende huizenmarkt. Wanneer die trend de komende maanden terug te zien is in de cijfers van Kwantum, zal Macintosh volgens hem op de ‘verkoopknop drukken’, zei hij eerder tegen RetailNews.

Reacties

Laatste nieuws








Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.


RetailTrends