‘Consument verwacht weinig van big data’

Een op de vier consumenten verwacht niet dat zijn favoriete retailer zijn persoonlijke aankoopgeschiedenis kan gebruiken om een betere service te bieden. Met name consumenten uit Nederland, Canada, Finland en Zweden hebben lage verwachtingen rondom big data. Dat concludeert Capgemini in het rapport Digital Shopper Relevancy, waaraan wereldwijd ruim achttienduizend consumenten meewerkten.

“Het is duidelijk dat consumenten in volwassen markten nog sceptisch zijn over persoonlijke aanbiedingen”, zegt vicepresident Brian Girouard van consumer products, retail en distribution sector bij Capgemini. Dat komt volgens hem door een combinatie van zorgen over privacy en datagebruik. Daarnaast speelt onverschilligheid een rol omdat retailers in de begintijd van onlinemarketing ‘slechte klantgerichte advertenties’ inzetten.

Retailers zijn volgens het rapport daarnaast onduidelijk over de wijze waarop zij omgaan met de persoonlijke gegevens van klanten. Iets meer dan een kwart (28 procent) van de respondenten vindt dat retailers onvoldoende informatie en controle bieden over de manier waarop zij persoonlijke data verzamelen en gebruiken. Meer dan vijftig procent van de consumenten wil de mogelijkheid hebben om het ontvangen van persoonlijke aanbiedingen desgewenst aan of uit te zetten. “Om het vertrouwen te behouden moeten retailers transparanter en intelligenter zijn dan ooit in de manier waarop zij omgaan met klantgegevens”, aldus Girouard. 

RetailTrends