'Concurrentiedruk binnen de keten neemt toe’

Retailers die zelf de inkoop en opslag van producten verzorgen zetten de positie van groothandels onder druk. Dat stelt ING in de markstudie Met innovatie naar een succesvolle toekomst voor de groothandel die donderdag is gepubliceerd. 

Door onder meer een lagere vraag door de economische crisis daalden de omzetten in 2012 en 2013, aldus ING. Groothandels dienen volgens de marktstudie hun toegevoegde waarde tegenover retailers meer te bewijzen. Dat kan door zich te focussen op voorraadbeheer, concluderen de onderzoekers. 

Binnen de detailhandel leeft namelijk de wens om zich meer op kerntaken te concentreren. ‘De industrie duwt de voorraden in de bedrijfskolom naar beneden en de detailhandel duwt de voorraden omhoog’, schetst ING. Voorraadmanagement wordt daarmee belangrijker en biedt voor groothandels een kans om zich te onderscheiden met bijvoorbeeld een snelle levertijd van producten. Daarvoor zijn investeringen in ICT en samenwerking met ketenpartners noodzakelijk, aldus het rapport.

Hoewel groothandels een belangrijke tussenschakel binnen de keten vormen, fungeren ze meestal niet als ketenregisseur. Die positie wordt vaak ingenomen door grote retailers, stellen de onderzoekers. Nederland telt ruim 66 duizend groothandels die samen goed zijn voor een omzet van 427 miljard euro. Driekwart van de groothandels is actief in non-foodbranche. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!