‘Halfords onderuit in groeiende markt’

Het faillissement van Halfords is opvallend omdat de winkelketen opereerde in een groeiende markt. Zo komen er steeds meer fietsspeciaalzaken, zegt retaildeskundige Sabien Duetz in De Financiële Telegraaf. “Het aantal mensen dat fietst neemt toe.”

Doordat het aantal ouderen stijgt, neemt vooral de belangstelling voor elektrische fietsen toe. Die impuls heeft Halfords echter gemist, stelt voorzitter Jan-Willem Janssen van stichting DST, die de innovatie in de tweewielerbranche naar een hoger niveau wil brengen. Nederlandse consumenten kiezen volgens hem vaak voor A-merken. “En die hadden ze niet of nauwelijks in huis.”

De formule is daarnaast ‘vlees noch vis’, stelt Duetz. Zo moet je op de website van Halfords volgens haar moeite doen om een plaatje van een fiets te vinden. Daarnaast vertelt de retailer volgens haar niet waarom je de fiets bij Halfords moet kopen. “Als je het zelf al niet kan uitleggen, dan wordt het moeilijk.”

De winkelketen is volgens bijzonder hoogleraar Cor Molenaar uiteindelijk ten onder gegaan aan de concurrentie van de lokale vakman, het internet en tuincentra en bouwmarkten die met fietsen en accessoires stunten. Ook andere formules die in het middensegment zitten lopen volgens hem gevaar. “Ik heb serieuze bedenkingen bij ketens als Kijkshop en V&D.” Ook Schoenenreus, Dolcis en Manfield bestempelt hij als probleemwinkels. “Ze hebben te weinig merkuitstraling om een winkel overeind te houden.”

Halfords moest vrijdag faillissement aanvragen voor zijn 102 eigen winkels en het hoofdkantoor. De winkels van de voormalige dochteronderneming van Macintosh Retail Group blijven voorlopig geopend. Een doorstart is namelijk een reële mogelijkheid, aldus de directie van de winkelketen.

RetailTrends