NFV wijst ‘eenzijdige franchisegedragscode’ Vakcentrum af

De Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) distantieert zich van de gedragscode voor franchisegevers en –nemers die het Vakcentrum heeft opgesteld. Dat heeft de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) maandag laten weten in een brief aan minister Henk Kamp van Economische Zaken.

De zogenoemde Nederlandse Franchise Gedragscode werd vorige week door het Vakcentrum aan minister Kamp gestuurd. Deze code moet volgens het Vakcentrum een goede samenwerking tussen franchisenemers en –gevers waarborgen. In de bijbehorende brief wordt de NFV genoemd en de Europese erecode van de belangenorganisatie is gebruikt voor een aanpassing van het Vakcentrum. De gedragscode is echter eenzijdig opgesteld door het Vakcentrum, aldus NFV. “We vinden het uitermate ongepast om een bestaande erecode aan te passen en als nieuw te presenteren, zonder dat wij daarbij betrokken waren”, zegt algemeen directeur Romana Engeman van NFV tegen RetailNews.

De NFV is op geen enkele wijze bij de inhoud van de brief aan de minister dan wel de aanpassing van haar code betrokken, stelt de organisatie. De NFV neemt dan ook ‘nadrukkelijk afstand van dit werkstuk van het Vakcentrum.’ De enige juiste aanpak van het opstellen van een Nederlandse code en procedure voor geschillenbeslechting is volgens de NFV een proces ‘waarbij alle partijen betrokken zijn’. “We moeten de moeilijkheden als sector met elkaar oplossen en komen tot een samenwerking. Dat is tenslotte ook waar franchising over gaat”, aldus Engeman.

Op dit moment liggen verschillende retailers in de clinch met hun franchisenemers. Zo heeft Bakker Bart met een aantal van zijn ondernemers een juridisch conflict over de invulling van het conditiestelsel en huurafdrachten en eisen HEMA-franchisers 29 miljoen euro van de winkelketen. Ze hebben naar hun mening recht op een deel van het marketingstrategiefonds van de retailer.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends