D66 wil af van ‘wildgroei’ aan keurmerken

Er moet één keurmerk komen voor foodproducten dat consumenten snel duidelijk maakt of het product gezond en duurzaam geproduceerd is. Daarvoor pleit Tweede Kamerlid Gerard Schouw van D66. 

Consumenten zien volgens hem door de bomen het bos niet meer in de ‘wildgroei aan keurmerken’. Het belangrijkste is dat klanten duidelijke informatie tot hun beschikking wanneer ze hun productkeuze maken. “Met één duidelijk keurmerk ziet de consument in één oogopslag of een pak koekjes of een pond gehakt past in de persoonlijke wensen wat betreft impact op het milieu, dierenwelzijn en gezondheid”, aldus Schouw.

Staatssecretaris Sharon Dijksma moet dit met de voedselsector regelen, stelt de politicus. Als de partijen hier niet uit komen, pleit D66 voor wetgeving. ChristenUnie pleitte eerder al voor inperking van het aantal keurmerken in Nederlandse supermarkten. Keurmerken zeggen volgens de partij vaak niets over goede arbeidsomstandigheden, terwijl de consument er niet altijd op kan vertrouwen dat eigen huismerken met een keurmerk eerlijk worden geproduceerd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!