‘Juridische scheefgroei zit detailhandel dwars’

Doordat de fysieke en online verkoop steeds verder integreren beginnen de verschillen in regels te knellen. Dat constateert Detailhandel Nederland in het onderzoek Web & Winkel, dat tijdens het jaarlijkse congres Retailpoort wordt overhandigd aan fractievoorzitter Sybrand Buma van het CDA. 

Winkeliers kampen onder meer met oneerlijke concurrentie van webwinkels van buiten de Europese Unie, zo stelt de brancheorganisatie. Een Aziatische webwinkel heeft bijvoorbeeld een fiscaal voordeel door de vrijstellingen van btw en invoerrechten ten opzichte van de Nederlandse winkelier. Nu naar schatting één op de tien consumenten weleens een product van buiten de EU koopt, trekt Detailhandel Nederland aan de bel.

Ook in Nederland ondervinden winkeliers echter concurrentienadeel door verschillen in regels. Winkeliers die boeken verkopen krijgen bijvoorbeeld te maken met een btw-tarief van zes procent voor papieren boeken en 21 procent voor digitale boeken. Voor goederen en diensten die in soort gelijk zijn, moet volgens voorzitter Jan Meerman hetzelfde belastingtarief gelden. “Digitalisering moet ruim baan krijgen. Maar op een aantal vlakken moet deze juist in goede banen worden geleid.”

Detailhandel Nederland wil dat nieuwe regelgeving voor het invoeren eerst op alle verkoopkanalen getest wordt. Daarbij wijst de organisatie op de wetswijziging voor kansspelen, die voor ‘onacceptabel onderscheid’ in belastingtarieven voor pokeren en loterijen heeft gezorgd.

De expertgroep Politiek-Juridisch van onderzoeksprogramma Shopping2020 concludeerde eerder dit jaar al dat de scheve verhoudingen tussen de fysieke en virtuele wereld toenemen doordat de huidige wetgeving achter de feiten aanloopt. Zo mag een winkel geen drank aan minderjarigen verkopen, maar beschikken webwinkels over geen enkel instrument om de leeftijd van zijn klanten te verifiëren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!