Nederlandse consument ergert zich aan ‘opdringkassa’

Een meerderheid van de Nederlanders ergert zich aan kassa’s waar ze op ongezonde kassakoopjes worden gewezen. 59 procent heeft niets met deze ‘opdringkassa’s bij onder meer tankstations, zo blijkt uit onderzoek van GfK onder ruim 2600 consumenten.

Consumenten worden volgens het Voedingscentrum steeds vaker geconfronteerd met ongezond eten, ook in winkels die oorspronkelijk geen eten verkochten. De organisatie wijst daarbij op bouwmarkten, drogisterijen en het aanbod ‘leesdrop’ bij de boekhandel.

Tweederde van de consumenten geeft aan dat het kopen van ongezond eten tijdens het winkelen of onderweg vaker spontaan dan gepland is. Van hen heeft een kwart weleens spijt van zijn aankoop.

Het Voedingscentrum heeft de hashtag #verleidmeniet in het leven geroepen om een beeld te krijgen van de plekken en momenten waarop consumenten verleid worden om ongezonde aankopen te doen. De organisatie roept hen daarvoor op foto’s ongewenste voedselverleidingen onderweg en tijdens het winkelen via Facebook en Twitter in te sturen.

Het Voedingscentrum roept winkeliers op om de gezonde keuze makkelijker te maken, zegt directeur Gerda Feunekes tegen de NOS. “Leg als ondernemer bijvoorbeeld krentenbollen en appeltjes bij de kassa.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!