'Jumbo’s webshop schudt de markt niet op’

De webwinkel die Jumbo woensdag gelanceerd heeft, zorgt niet voor een doorbraak in de online boodschappenmarkt. Daarvoor is de komst van een speler met een succesvol businessmodel nodig die de markt opschudt, zegt sectormanager food & retail Dirk Mulder van ING tegen RetailNews. “Zoals Coolblue deed met de elektronicabranche en bol.com met onlineverkoop van boeken." 

Een dergelijke ‘disruptor’ kent ons land volgens hem nog niet. “Wellicht neemt AmazonFresh die rol op zich.” Het moet volgens hem in elk geval een pureplayer zijn. Spelers als Jumbo en Albert Heijn worstelen te veel met de integratie met hun fysieke verkoopkanalen. “Bijvoorbeeld op het gebied van investeringen. Als je vol voor de ontwikkeling van e-commerce gaat, gaat dat ten koste van de stenen winkels.”

Hoewel Jumbo de laatste grote supermarktketen is die een online webwinkel heeft gelanceerd, is de keten niet te laat, aldus Mulder. “Consumenten doen nog vrij weinig online boodschappen. Bovendien kan Jumbo profiteren van de kennis die andere spelers al hebben opgedaan.”

De supermarkt gebruikte dat laatste argument om zijn late lancering te verklaren. Daarnaast wilde Jumbo ‘het in één keer goed doen’. Supermarktexpert Gerard Rutte vindt het e-commerceplatform echter teleurstellend en spreekt van een slechte online start voor de keten. “Ik had minimaal verwacht dat Jumbo als eerste in Nederland de Amazon Dash zou introduceren. Niks van dit alles”, reageert hij op zijn website Uwsupermarkt.nl.

“Maar zit de consument daar nou op te wachten bij het doen van online boodschappen?” vraagt Mulder zich hardop af. Snelle levertijden en een ruime keuze aan afhaalmogelijkheden wegen volgens hem zwaarder. “Daar zit de kracht van online supers.”

Dat het platform een .com-domeinnaam heeft, is niet per se een voorbode van internationale expansie, denkt hij. Jumbo heeft voorlopig nog genoeg te doen in ons land. “Denk alleen al aan de ombouw van C1000-winkels, het uitbouwen van zijn nieuwe concepten en het inhalen van Albert Heijn als het gaat om de marktpositie.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!