‘Britse supers moeten een op de vijf winkels sluiten’

De grootste Britse supermarktconcerns moeten twintig procent van hun winkelbestand schrappen om het tij te keren. Dat stelt investeringsbank Goldman Sachs in een vernietigend rapport over de supermarktbranche, meldt The Telegraph.

Het sluiten van supermarkten is volgens de analisten van Goldman Sachs de ‘enige realistische oplossing’ voor Tesco, Sainsbury’s en Morrisons om terug te keren naar winstgevende groei. Deze beursgenoteerde ketens zagen hun aandelenkoers het afgelopen jaar met minstens vijftig procent dalen als gevolg van tegenvallende verkopen.

Waitrose-topman Mark Price liet onlangs al weten dat de vier grootste supermarkten van Groot-Brittannië (inclusief Asda) gedwongen konden worden om filialen te sluiten. “Wij geloven dat de grote beslissingen dat de toekomst van de Britse boodschappenmarkt nog genomen moeten worden”, stellen de bankanalisten nu. Het sluiten van winkels is volgens hen een manier om de kosten terug te brengen en zo te concurreren met discounters als Aldi en Lidl.

De Duitse ketens snoepen steeds meer marktaandeel af van de traditionele Britse concerns. Wanneer de huidige ontwikkelingen aanhouden zullen de verkopen in grote supermarkten buiten stadscentra tot 2020 jaarlijks drie procent minder verkopen. Dat staat gelijk aan een omzetdaling van achttien procent over zes jaar.

De huidige problemen worden volgens Goldman Sachs veroorzaakt door de kortetermijnvisie van de ketens, die snelle winst voorrang geven boven structurele investeringen. Het sluiten van winkels zal daarom ook niet aantrekkelijk klinken voor retailers, aldus de bank.

ABN AMRO kwam eind vorige maand met een soortgelijke conclusie in een sectorrapport over de Nederlandse supermarktbranche. Daarin stelde de bank dat supermarkten na het uitbreken van het prijsoffensief in 2003 de loopgraven hebben betrokken. Investeringen in kwaliteit of een onderscheidend productassortiment zijn uitgesteld of afgeblazen uit angst voor het prijsimago.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends