‘Periode van fysieke retailers breekt aan’

Waar technologie in het vorige decennium met name online werd toegepast richt veel nieuwe technologie zich op het aantrekkelijker maken van fysieke winkels. In de komende jaren kunnen fysieke winkels die zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden een inhaalslag maken. Dat stelt ABN AMRO in zijn rapport ReTail wordt MeTail, waarin de kansen van technologie besproken worden.

Uit onderzoek van Shopping2020 blijkt volgens de bank dat Nederlandse retailers terughoudend zijn met innovatie. Zo hebben veel fysieke winkeliers niet, laat of niet afdoende gereageerd op de verschuiving in consumentengedrag. ‘Met verlies aan marktaandeel, saneringen en winkelsluitingen als gevolg’, luidt het rapport.

De laatste jaren worden de online en offline kanalen steeds beter geïntegreerd. Nieuwe technologie biedt fysieke winkeliers volgens de bank mogelijkheden om processen efficiënter en effectiever te laten verlopen. ‘Van inkoop en voorraadbeheer tot gepersonaliseerde aanbiedingen en het leveren van maatwerkproducten.’ De bank noemt contactloos betalen, beacons, robots en tablets voor niet-voorradige producten als voorbeelden van ontwikkelingen die fysieke winkels weer aantrekkelijk maken.

Er komt volgens ABN AMRO een tweedeling tussen retailers die technologie succesvol inzetten en integreren met hun processen en de partijen die dit nalaten. ‘Bedrijven die technologie succesvol toepassen, winnen marktaandeel en kunnen hun marges vergroten ten koste van bedrijven die dat niet doen.’

ABN AMRO baseert zijn verwachtingen op enkele toekomstscenario’s en een lijst van de nieuwste technologische ontwikkelingen in 2025. Bekijk de top tien van technologie in 2025 op RetailWatching.

RetailTrends