‘Modebranche wacht faillissementsgolf’

Het aantal fysieke schoenen- en kledingwinkels zal ondanks het economische herstel in ons land blijven afnemen. De fysieke verkopen in deze branche lopen namelijk terug, waardoor er minder winkelpanden nodig zijn. Die conclusie trekt managing director Frank Quix van Q&A Research & Consultancy in De Financiële Telegraaf.

Dezelfde krant maakte maandag melding van een omzetbevel bij schoenenketens Invito en Manfield. Het personeel moet volgens operationsmanager Ryan van Os zorgen dat alle klanten met twee paar schoenen de deur uitgaan.

Schoenenwinkels voelen de pijn van de verschuiving naar het internet, stelt Quix. Hij verwacht dat er een aantal ketens in deze sector zal omvallen, gevolgd door kledingwinkels. In 2007 was deze branche namelijk nog goed voor een omzet van tien miljard euro, waarvan zo’n 250 miljoen euro online ging. “Vorig jaar was de totale kledingomzet gezakt naar 8,4 miljard omzet, waarvan 850 miljoen euro voor rekening van het internet.” Dit jaar lopen de verkopen in de winkelstraten naar zijn schatting met drie procent terug.

Het winkellandschap is een verdringingsmarkt geworden, stelt marketingstrateeg Paul Moers. Er is volgens hem nog ‘te veel brandhout’ in de detailhandel. “In een gelijkblijvende markt is het jij of de ander die kopje onder gaat.”

Retailers moeten zich volgens Moers continu aanpassen en relevant en spannend zijn. Ook algemeen directeur Gerard Zandbergen van onderzoeksbureau Locatus stelt dat ketens die niet vernieuwen omvallen. Zo heeft Mexx volgens hem vijftien jaar lang niets nieuws met zijn collectie gedaan, waardoor de winkelketen geen enkele toegevoegde waarde meer had. “De consument pikt dat gewoon niet meer.”

De Rabobank stelde in zijn meest recente thema-update over de detailhandel al dat niet alle retailers in staat zijn om te profiteren van de positieve toekomstverwachting voor de sector. De mate waarop retailers inspelen op de fundamentele veranderingen in de retail verschilt volgens de bank behoorlijk. ‘De verwachting is dat het kaf nu alsnog van het koren wordt gescheiden.’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!