‘Helft autodealers verdwijnt binnen vijf jaar’

Het aantal autoshowrooms in ons land halveert de komende drie tot vijf jaar tot elfhonderd. Dat komt vooral doordat consumenten andere behoeften hebben, zegt voorzitter Eric Tak van BOVAG Autodealers tegen BNR.

Klanten willen steeds meer communiceren via de chat of e-mail en auto’s online bekijken, aldus Tak. “Als je bekijkt wat je nodig hebt om een auto te verkopen, ligt een halvering van het aantal fysieke showrooms voor de hand.”

Tak pleit voor de ontwikkeling van nieuwe concepten.”We moeten anders communiceren en aankopen, met producten als private lease en car sharing.” Daarnaast moeten er kosten uit de keten verdwijnen om de branche weer gezond te maken. “Dat kan alleen als je het aantal fysieke showrooms vermindert.” Brancheorganisatie RAI Vereniging is het daarmee eens. “Het besef moet tot de zelfstandig ondernemers doordringen dat er iets moet gebeuren", aldus een woordvoerder. 

De verkoop van nieuwe personenauto’s is vorig jaar met 6,9 procent gedaald tot 387.835 stuks, lieten RAI Verenigng, BOVAG en RDC Centraal Bureau Mobiliteit Informatie onlangs weten. Daarmee was 2014 volgens kennisbureau Aumacon het op één na slechtste verkoopjaar sinds 1969. Het aantal tweedehands auto's daalde met één procent naar 1,70 miljoen stuks. Dat komt vooral doordat consumenten onderling minder auto's verkopen (min 4,5 procent). Autodealers verkochten juist ruim één miljoen occaions, een plus van 1,3 procent.  

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!