‘Albert Heijn en Jumbo blijven als enige over’

Binnen de supermarktbranche is een ordinair machtsspel gaande waardoor het voor kleinere retailers als DEEN en Hoogvliet steeds moeilijker wordt om overeind te blijven. Dat zegt supermarktondernemer Martin van Kippersluis, voorheen voorzitter van het hoofdbestuur van Super de Boer, in Het Financieele Dagblad.

Waar het vroeger nog ging over samen groeien, is het evenwicht tussen franchisenemers en franchisegevers volgens hem verdwenen. De groothandels hebben volgens te veel macht gekregen, aldus Van Kippersluis. “Ze romen steeds grotere delen van de winst van de ondernemers af en zijn uit op de huurcontracten van ondernemers.” Uiteindelijk worden al die winkels filiaalbedrijven, voorspelt hij.

Deze ontwikkeling wordt veroorzaakt doordat de ondernemingen steeds groter worden, de belangen toenemen en schulden moeten worden afbetaald. De focus ligt tegenwoordig puur op productiviteit, stelt hij. “Het gaat om een strijd wie de grootste is en om eigenaren die alleen maar bezig zijn winsten te maximaliseren. Ik vind dat treurig.”

Kleinere supermarktondernemingen als DEEN, Hoogvliet en Dirk van den Broek zijn aantrekkelijke overnameprooien voor de grote retailers, ziet Van Kippersluis. “Al die kleine spelers hebben nog vet op de botten, dus daar kan nog verder worden gerationaliseerd, zoals dat zo mooi heet.” De consolidatie binnen de supermarktbranche blijft volgens hem daarom doorgaan en het mkb binnen retail zal verdwijnen. “Uiteindelijk blijft een oligarchie over met Albert Heijn en Jumbo als spelers.”

Deze ontwikkelingen zijn deels aan de ondernemers zelf te wijten, omdat ze niet langer een collectief vormen, aldus Van Kippersluis. Als mogelijke oplossing denkt hij aan wet- en regelgeving. Onlangs pleitte Tweede Kamerlid Henk Nijboer van de PvdA er bijvoorbeeld voor om het ‘sprinkhanengedrag’ van hedgefonsen aan banden te leggen. "De ontwikkelingen die ik beschrijf zouden in die analyse ook meegenomen moeten worden. De politiek kan dit niet allemaal zomaar laten gebeuren.”

RetailTrends