Webwinkels wachten nog altijd op ‘one-click buy’

Thuiswinkel.org wil dat marktpartijen functionaliteiten als identificatie, betalen en adresgegevens bundelen, al dan niet in een wallet. ‘Niet vijf wachtwoorden om één product te kopen, maar één keer inloggen om diverse aankopen (mobiel) te doen’. Dat stelt de belangenvereniging van webwinkeliers in zijn nieuwste position paper Online Betalen in Nederland.

Vorig jaar pleitte Thuiswinkel.org al voor een wallet waarbij alle diensten van online betalen in één setting worden aangeboden om zo een one-click buy-ervaring te creëren. Met name door de sterke groei van m-commerce bestaat volgens de vereniging een steeds grotere behoefte aan een vereenvoudigd bestelproces. One-click buy moet ervoor zorgen dat wanneer een consument eenmalig inlogt zijn betaalvoorkeur, gewenste afleveradres en, indien nodig, zijn leeftijd bij de webwinkel bekend is.

Het is voor Thuiswinkel.org belangrijk dat de aanbieders de diensten niet per definitie zelf moeten uitvoeren. ‘Het gaat om het faciliteren van bijvoorbeeld een betaalsysteem, niet om het daadwerkelijk bewerkstelligen van betalingen’, luidt de aanbeveling. Om meerwaarde te hebben ten opzichte van bestaande oplossingen, is de verwachting van de belangenvereniging dat alleen partijen die drie of meer diensten in één aanbieden overleven op de markt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!