‘Private equity staat onterecht in kwaad daglicht’

Private equity-partijen krijgen onterecht de schuld van strubbelingen bij winkelketens zoals HEMA en V&D. Vaak heerst het beeld van ‘snelle jongens die de boel komen leegroven’ terwijl de firma’s vaak voor een lange termijn investeren. Dat zegt hoogleraar Peter Roosenboom Entrepreneurial Finance en Private Equity van de Erasmus University in het maartnummer van RetailTrends.

In de meeste gevallen investeren de firma’s bijvoorbeeld voor vijf tot zeven jaar in een onderneming. “De investeerders hebben er zelf alle belang bij om het bedrijf beter te maken”, schetst hij. In het geval van V&D spelen de problemen al langer en kan Sun Capital niet helemaal worden aangewezen als bron van het kwaad. De investeerder heeft het volgens Roosenboom wel te lang op zijn beloop gelaten. De komende tijd moeten er moeilijke keuzes gemaakt worden over bijvoorbeeld het aantal locaties en hoe V&D beter kan aanhaken bij het moderne consumentengedrag. “Het is de vraag of het lukt binnen die korte periode een onderscheidende strategie voor de lange termijn neer te leggen.”

HEMA kampt op zijn beurt met zowel dalende omzetten als een hoge rentelast aan investeerder Lion Capital. Omdat de inkomsten van de keten worden gebruikt om de lening voor de overname uit 2007 af te lossen, zit HEMA in de rode cijfers. Directeur Tjarda Molenaar van de Nederlandse Vereniging voor Participatiemaatschappijen (NPV) denkt echter dat HEMA onder Lion Capital beter af is dan onder voormalig eigenaar Vendex, dat beursgenoteerd was. HEMA kan nu bijvoorbeeld plannen uitvoeren die al lange tijd op de plank lagen. “Buiten de beurs kan je beter focussen op je eigen business. Juist met private equity kan je in de luwte werken aan visie voor de lange termijn.”

In het maartnummer van RetailTrends worden meer voor- en nadelen van private equity binnen retail belicht. Daarnaast pleit Peter Roosenboom voor meer transparantie binnen de branche. “Met onafhankelijk onderzoek staan ze sterker in het politieke debat.” Het maartnummer verschijnt eind deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends