Ceo: ‘La Place op Bali was een truc’

De opening van La Place op Bali was een manier om het personeel te laten zien dat franchising ook op afstand kan werken. Dat vertelde ceo Bart van den Nieuwenhof van La Place tijdens VEDIS College Tour dat donderdag plaatsvond bij Avans Hogeschool in Den Bosch.

Het zorgen dat de werknemers van La Place geloofden in het franchisingmodel was naar eigen zeggen één van de grootste uitdagingen waarmee Van den Nieuwenhof te maken kreeg. Hij was net aangesteld als ceo van de foodformule toen de investeerders de geldkraan voor expansie wilden terugdraaien. Van den Nieuwenhof zag echter mogelijkheden om uit te breiden en wilde dat daarom via franchising bewerkstelligen. Dat plan kon echter op de nodige weerstand rekenen, vertelt hij. “De werknemers hadden altijd gehoord dat franchising niet werkte voor La Place en dat ze alles in eigen handen moesten houden.”

Ook oprichter Paul Bringmann zei tegen de ceo dat het concept niet franchisable was. “Ik zei dat ik het toch deed, omdat ik niet anders kon. Daarmee zei ik eigenlijk ook: ‘Ik doe iets met het bedrijf dat jij begonnen bent, ook al wil je het niet.’ Dat was voor mezelf een grote stap.”

De vestiging van La Place op Bali was daarom een truc om te laten zien dat de formule zich wel leent voor franchising, aldus Van den Nieuwenhof. “Zelfs op duizenden kilometers afstand kunnen we de formule bewaren.” Zo heeft de retailer alleen koude koffie aan het assortiment toegevoegd. Verder is het concept hetzelfde als in de Nederlandse vestingen. “De opening op Bali was een belangrijke culturele keuze. Er is nu geen discussie meer over franchisen.”

La Place is op het eiland aanwezig op een luchthaven en dat smaakt naar meer, stelt de ceo. "La Place is een gezond en sexy alternatief voor fastfood en daar zijn veel consumenten naar op zoek. We hebben alles in huis om een grote internationele luchthavenspeler te worden."

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends