‘Jumbo zet frontale aanval in op AH’

Jumbo en Albert Heijn zijn in een harde prijzenoorlog verwikkeld en hebben honderden producten in prijs verlaagd. Waar de prijzen normaalgesproken fluctueren worden ze nu gekenmerkt door verlagingen, zegt Thijs van der Tuin van prijsvergelijkingsite Inprijsverhoogd.nl in het Algemeen Dagblad.  Zo verlaagde Albert Heijn afgelopen week circa tweeënhalf keer meer producten in prijs dan dat de prijs werd verhoogd. Voor Jumbo was dat ongeveer twee keer zo veel.

Lokale supermarktondernemers mengen zich ook in de strijd om de goedkoopste te zijn, ziet retailexpert Erik Hemmes van Trade Marketing Services. Zo had een Jumbo-ondernemer een boodschappenkar van Albert Heijn naast een eigen winkelwagen gezet, met de kassabonnen erbij. “Dat werd een relletje. Albert Heijn eiste die kar terug. Dat is het spel dat ze spelen”, aldus Hemmes.

Dat Jumbo zijn pijlen nu op de Zaanse supermarktketen richt, is volgens marketingexpert Paul Moers niet toevallig. Algemeen directeur Wouter Kolk heeft onlangs Sander van der Laan opgevolgd en het gaat bij Albert Heijn niet van een leien dakje, aldus Moers. “Albert Heijn is een beetje kwetsbaar. Daar maakt Jumbo gebruik van.” Hij vindt het wel verrassend dat Jumbo een ‘frontale aanval’ heeft ingezet voordat de ombouw van de C1000-winkels afgerond is. “Kennelijk kunnen ze daar twee dingen tegelijk.”

Ook uit eerdere peilingen van Inprijsverhoogd.nl bleek dat supers de prijzen hadden verlaagd. Zo voerde AH eind vorig jaar 3700 prijsverlagingen door op een online assortiment van 26 duizend artikelen. Supermarkten zitten sinds de prijzenoorlog van 2003 in de loopgraven, stelt ABN AMRO. Consumenten zijn gewend geraakt aan het lage prijspeil en full-servicesupermarkten zijn door de constante focus op prijs steeds verder naar elkaar toe gekropen. Door de lage prijzen kunnen ze onvoldoende investeren in onder meer innovatie en kwaliteit. “Zolang iedereen dezelfde truc gebruikt, betekent dit dat niemand wint”, aldus sectoreconoom Mathijs Deguelle.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!