‘Retailagenda in de praktijk weinig effectief’

Doordat er in de Retailagenda veel partijen met tegengestelde belangen verenigd zijn, worden er waarschijnlijk weinig moeilijke knopen doorgehakt. “Dan kom je al vrij snel tot iets vrijblijvend. De intentie is prachtig, maar het is niet meer dan een eerste aanzet”, zegt directeur Marcel van Aalst van EFMI Business School in Het Financieele Dagblad.

Minister Henk Kamp van Economische Zaken stuurde dinsdag twintig afspraken naar de Tweede Kamer om de winkelgebieden in ons land aantrekkelijker te maken en de leegstand terug te dringen. Deze Retailagenda staat vol goede bedoelingen, maar de praktijk is weerbarstig, schetst ook voorzitter Jan Kamminga van beleggingsvereniging Vastgoed Belang. “Zo moet de huurwetgeving veranderd worden. Dat duurt jaren. En dan moeten de wijzigingen nog door de Tweede en Eerste Kamer komen.”

Ook het plan om marktconforme winkelhuren in te voeren is volgens hem moeilijk te realiseren. “Als winkelpanden straks getaxeerd gaan worden is het nog maar de vraag of dat juridisch houdbaar is binnen de huidige huurwetgeving.” Dat betrokken partijen nu om de tafel gaan is echter een goede ontwikkeling. Bij de kantorenmarkt gebeurde dat veel te laat, schetst Kamminga. "Daar staan miljoenen vierkante meters leeg. Bij winkels dreigt hetzelfde te gebeuren."

Op RetailWatching staan de twintig afspraken uit de Retailagenda.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!