​Vier manieren om klanten te bereiken via WhatsApp

WhatsApp is met 450 miljoen gebruikers een sociaal netwerk waar retailers hun vingers bij kunnen aflikken. Bijna driekwart van deze 450 miljoen maakt ook nog eens dagelijks gebruik van het berichtenplatform. Waar retailers de weg naar WhatsApp-baas Facebook en andere sociale netwerken allang gevonden hebben, kunnen ze met WhatsApp nog een inhaalslag maken. Dat kan bijvoorbeeld op deze vier gebieden.

Storytelling
'A calculated risk' noemt global director Roy Gardner van schoenenretailer Clarks Originals de WhatsApp-campagne die enkele weken geleden startte. Doel is om de populariteit van de Clark Desert Boot nieuw leven in te blazen.

Via social media worden consumenten opgeroepen om Clarks Originals toe te voegen aan hun contactenlijst. Vervolgens ontvangen ze gedurende de campagneperiode foto's, video's, muziek en berichten die draaien rond drie merkiconen van Clarks die liefhebber waren van de schoen. Nummer één is oprichter Nathan Clark die tegen alle kritiek in de Desert Boot besloot te vermarkten. Muziekproducer Steve Barrow, die deel uitmaakte van de bekende Britse subcultuur The Mods, en de fotograaf Bruno Barbey, bekend door zijn foto's van grote protestacties, zijn nummer twee en drie.

Om zo'n campagne via WhatsApp te doen is 'erg anders' dan wat Clarks normaal gesproken doet, erkent Gardner. "We zijn bezig met een reis om van Clarks een wereldwijd merk te maken en onze perceptie te verbeteren", legt hij uit. Consumenten gaan Clarks door de deze 'From Rats tot Rudeboys'-campagne weer als trendy zien, hoopt hij. Want hoewel veel mensen het merk kennen, staat Clarks niet echt bekend als een hip schoenenmerk.

Brand engagement
WhatsApp is een ideaal medium voor retailers en merken om hun brand engagement te vergroten, betoogde commercial development director Bram van Schaik van TNS Nipo vorig jaar al. De Israëlische chocoladefabrikant Klik Chocolate deed dat al in 2013. De fabrikant lanceerde een campagne waarbij consumenten in een WhatsApp-versie van het spel Simon Says allerlei opdrachten vervulden. Zo konden ze via de instant messagingapp foto's van hun gezicht versturen als de chocolade op was. Meer dan tweeduizend tieners deden mee aan de game en 91 procent vervulde de opdrachten die Klik Chocolate gaf.

Klantenservice
Coolblue loopt graag voor op als het gaat om toepassingen die het shoppen net wat leuker maken. In dat kader past de klantenservice via WhatsApp die de webwinkel onlangs lanceerde. Klanten kunnen elke dag tot middernacht hun vragen app'en en bijvoorbeeld een foto of video meesturen.

Nog een voorbeeld van Nederlandse bodem is Wehkamp. Het online warenhuis werkt met vijftig stijlexperts die shoppers helpen een keuze te maken uit het assortiment. Een aantal is tegenwoordig rechtstreeks bereikbaar via het messagingplatform.

Aanboren van nieuwe markten
Toen Rebekah Gomez de online boodschappendienst Duniper uit Qatar overnam, bleek de taalbarrière tussen haar en haar klanten nogal hoog. Het bestel- en leveringsproces gebeurt namelijk in het Engels en dat is een taal die voor de vele expats op het Arabische schiereiland niet hun moedertaal is. WhatsApp biedt uitkomst, vertelt ze aan Doha News. Klanten appen hun boodschappenbriefje of foto's van gewenste producten door, zodat gelijk duidelijk is welk product ze willen bestellen. Gomez ziet één nadeel: klanten verwachten onmiddellijk antwoord, ook als het 's avonds laat is.

Om te onthouden
Hoewel de meeste consumenten wereldwijd gezien volgens onderzoek van TNS Nipo open staan voor engagement via WhatsApp, zijn Nederlanders terughoudend. "Ze zijn 'hard to get'", aldus Van Schaik. Bovendien kan een campagne via WhatsApp opdringerig overkomen. Nederlandse shoppers zien echter waarde in toegang tot reviews en online services en daarvoor willen ze de interactie aangaan met merken, schetst hij. "Shoppers willen gemak en relevantie. Als je die twee kan samenbrengen, wordt de klant blij en een blije klant geeft meer uit."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in