​Consumentenbestedingen stijgen, vertrouwen daalt

De consumentenbestedingen zijn in februari 2,4 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat is de grootste stijging in vier jaar, blijkt uit cijfers die het CBS woensdag heeft gepubliceerd.

De bestedingen aan duurzame goederen namen met 4,1 procent toe. Consumenten spendeerden vooral meer aan gas, kleding en woninginrichting. Uit cijfers die het CBS vorige week publiceerde bleek al dat fashionretailers over februari de eerste omzetstijging in zes maanden kenden. Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 1,8 procent meer uit dan een jaar eerder. De bestedingen aan diensten stegen met één procent.

Het consumentenvertrouwen in april is licht afgenomen in vergelijking met maart. Het vertrouwen daalde met twee punten en komt daarmee op nul. Consumenten oordelen met name minder positief over de economie. Ook de koopbereidheid neemt licht af, van min zeven naar min acht. De omstandigheden voor consumptie zijn volgens de Consumptieradar in april echter verbeterd dan in de voorgaande maand. Zo zijn de prijzen van koopwoningen hoger.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!