​Moederbedrijf Makro en Media Markt in het rood

Metro Group heeft in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar 397 miljoen euro verlies geboekt. Dat heeft het concern achter onder meer Makro en Media Markt bekendgemaakt. Vorig jaar kwam het verlies nog uit op 271 miljoen euro.

Het operationeel verlies bleef gelijk op veertig miljoen euro, terwijl de omzet met 0,3 procent opliep naar 14,37 miljard euro. De vergelijkbare omzet nam met 2,5 procent toe.

Metro Group profiteert naar eigen zeggen vooral van een groei van zijn bezorgdiensten en online activiteiten. Zo werd er in het tweede kwartaal 23 procent meer online verkocht, waardoor die tak goed was voor een half miljard euro omzet.

De Cash & Carry-afdeling, waar ook Makro onder valt, zag de omzet in het tweede kwartaal met 2,5 procent teruglopen. Media-Saturn presteerde met een omzetgroei van 5,7 procent juist erg sterk, mede dankzij een stijging van twintig procent van zijn onlineverkopen. Acht procent van de omzet van het elektronicaconcern wordt nu online geboekt.

RetailTrends